El Port Olímpic de Barcelona està en ple procés de transformació. L’any vinent estrenarà espais d’ús ciutadà al dic de recer i a la resta de perímetre, alhora que donarà un impuls a l’economia blava i a la vessant nàutica de l’equipament. El canvi del Port Olímpic coincideix, a més, amb l’estrena del nou model de gestió, a mans de l’Ajuntament des de mitjans del 2020.

La gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona ha implicat canvis importants. Un dels més visibles de cara als usuaris de l’equipament és que ara els amarraments són de lloguer mes a mes, i no pas una cessió d’ús a 30 anys (com abans). El canvi de gestió també ha fet sortir a la llum una problemàtica per al Port Olímpic: l’abandonament de vaixells.

Un risc elevat mediambiental i d’incendi

Segons ha explicat a betevé la capitana del Port Olímpic, Estibaliz Amatriain, quan van assumir la gestió de l’equipament es van trobar fins a 20 vaixells abandonats, pràcticament tots en un estat ruïnós i amb un valor inferior als 600 €. D’aquests 20 vaixells, es va donar “una segona oportunitat” a nou, a través d’un gestor d’embarcacions en mal estat, i els 12 restants s’ha decidit desballestar-los. Ja s’ha completat el procés en tres i ara en queden vuit per desballestar.

Com que no hi ha hagut un bon manteniment, hi ha un risc elevat d’incendi i de vessament d’olis i carburants”
Estibaliz Amatriain, capitana del Port Olímpic

De fet, el Port Olímpic ha hagut de contractar una empresa experta a purgar embarcacions per treure tots els fluids del Polaris, un veler matriculat el 1996 i que està molt malmès. De forma addicional, els responsables del port han envoltat el veler amb barreres de contenció per assegurar-se que, en cas d’enfonsament, cap residu no vagi a parar a mar obert.

Un problema heretat dels Jocs Olímpics

La problemàtica de les embarcacions abandonades –tot i passar a ports d’arreu del món– s’ha fet especialment complicada a Barcelona per culpa del model d’amarraments que hi havia fins fa un parell d’anys. El Port Olímpic es va crear amb motiu dels Jocs Olímpics de Barcelona 92 i en aquell moment es va decidir oferir els amarraments en format de cessió d’ús durant 30 anys (igual que els locals d’oci nocturn, ja extints).

vaixells abandonats al port olímpic
Altres vaixells abandonats i en mal estat en un racó del Port Olímpic

Això ha comportat que durant tot aquest temps no s’hagin actualitzat les dades dels titulars dels amarraments ni els vaixells i, per tant, quan l’Ajuntament es va fer amb la gestió del Port Olímpic no sabia a qui dirigir-se per reclamar els deutes i demanar la retirada de les embarcacions en mal estat. Segons la capitana del Port Olímpic, els vaixells abandonats han suposat un cost de 150.000 € (entre el deute dels amarraments i el mateix desballestament).

La direcció i la Capitania del Port Olímpic confien que el model de lloguers mensuals contribuirà a rebaixar dràsticament els abandonaments en el futur. La raó és que ara el Port Olímpic té les dades ben actualitzades dels titulars dels amarraments i dels vaixells i, en cas d’impagament, es podrà reaccionar de forma més ràpida.