La Revolta Escolar continua amb les protestes al carrer durant el curs 2022-2023. Aquest divendres, 13 de gener, el moviment farà 14 talls simultanis als carrers d’Aragó, Entença, Numància, Consell de Cent, Rosselló, Indústria, Lluís Companys i Roger de Llúria, entre d’altres. Aquesta és la tercera jornada de reivindicació del curs 2022-2023 i està centrada a reclamar una distribució més equitativa de l’espai públic, on més del 60 % l’ocupen els vehicles a motor i, en especial, en els entorns escolars.

Les AFA adherides al manifest aposten per uns entorns escolars més pacificats, l’adopció de
mesures de racionalització del trànsit en els carrers adjacents als centres escolars amb la reducció de carrils de circulació com a mesura clau.

Tercer curs de reivindicacions

El curs 2022/2023 és el tercer consecutiu de protestes a la sortida de l’escola convocades per les Associacions de Famílies, amb el suport de la plataforma veïnal Eixample Respira i l’aFFac, i aglutina les reivindicacions de més de 100 AFA adherides al manifest conjunt.

Els portaveus de les AFA promotores expliquen que “el fet que per tercer curs segueixin més de 100 escoles reclamant la pacificació i la reducció dràstica del trànsit motoritzat en els seus entorns indica que les mesures de l’Ajuntament, inclòs el programa Protegim les escoles, són molt necessàries, però a la vegada decebedores per insuficients i limitades”, i esperen que les administracions “en prenguin bona nota i entenguin que la salut i seguretat dels infants és un tema de màxima prioritat”.

La intenció és mantenir els talls mensuals fins que no es donin canvis substancials i generals per part de les administracions implicades.És una qüestió de salut, de justícia social i de voluntat política, i no d’impediments tècnics”, indiquen portaveus de les AFA promotores. “Els diferents governs no haurien de tenir reticències a fer aquests canvis, i els partits de l’oposició els haurien de reclamar.”

A Barcelona el cotxe ocupa el 60 % de l’espai públic

Segons l’Informe Més cotxes, menys salut, de la Plataforma de la Qualitat de l’Aire, el cotxe ocupa més del 60 % de l’espai públic de Barcelona, comptant els carrils de circulació i els aparcaments en superfície, quan és el transport escollit per poc més d’un 20 % de la població. El mateix informe indica que Barcelona és la ciutat d’Europa amb més densitat de vehicles, 6.000 vehicles/km², més del doble que Madrid o València i més del triple que capitals com Londres, París, Berlín o Amsterdam.

L’Eixample és un dels districtes de Barcelona que pateix una pressió més elevada del trànsit rodat, cada dia 350.000 vehicles travessen horitzontalment la ciutat, gairebé el doble que el trànsit que passa per la ronda de Dalt o la del Litoral. Segons el cens del 2022, al districte de l’Eixample la població resident és de 266.857 persones, hi circulen 1,3 més vehicles que persones hi resideixen.