La posada en marxa d’una gavarra de subministrament de gas natural liquat (GNL) al port de Barcelona, a principis del 2023, ha estat un dels motius que ha fet que durant aquest any el subministrament d’aquest combustible es disparés. Així, durant el 2023 se’n van subministrar 143.000 m³, el doble del que s’havia subministrat el 2021.

Gràcies a aquest increment, el percentatge de subministrament de GNL respecte al total de combustibles ha passat de representar el 0,2 % el 2022 al 5,8 % el 2023. A més, també ha incrementat el nombre d’escales de vaixells que utilitzen aquest combustible: durant el 2023, a Barcelona s’han fet 618 escales de vaixells que utilitzen GNL (el 7 % del total), una xifra que representa el doble de l’any anterior.

Menys contaminants locals

Segons dades del Port de Barcelona, els vaixells que utilitzen aquest combustible redueixen en un 100 % les emissions d’òxids de sofre, fins un 70 % les de diòxid de nitrogen i un 20 % les de CO2. “Té un impacte important a curt termini, sobretot pel que fa a contaminants locals”, ha apuntat Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona.

Els vaixells que ara utilitzen GNL són sobretot ferris i creuers, que són els que estan més a prop de la ciutat i, per tant, hi tenen més impacte. En aquests sentit, Lluís Salvadó apunta que tot i que s’ha incrementat el nombre de creuristes que han arribat a Barcelona, s’ha pogut reduir un 10 % les emissions d’òxids de nitrogen i de partícules.

Transició cap als biocombustibles

El Port atribueix l’increment de subministrament a la normalització del preu del GNL i a l’aposta que ha fet aquesta infraestructura per potenciar combustibles menys contaminants, cosa que inclou la posada en marxa de la gavarra de subministrament de GNL. L’aposta per aquest combustible forma part del pla de transició energètica del port però Lluís Salvadó alerta que aquest és només un combustible de transició cap a d’altres de més neutres en emissions de CO2, com els biocombustibles. Tot i això, les inversions que s’estan fent pel GNL no es perdran quan es faci aquest canvi: “Les inversions són definitives i no caducaran quan s’hagi de substituir el GNL per altres biocombustibles”, ha assegurat Salvadó.