Al Port de Barcelona s’hi ha instal·lat el primer vaixell de gas natural liquat construït a Espanya i que tindrà la ciutat com a port base. Es tracta del tipus de combustible més sostenible que es pot fer servir en el transport marítim.

El nou buc, anomenat Knutsen Haugesund, permetrà transportar fins a 1.000 metres cúbics cada hora i s’ha construït a Gijón, en el marc del projecte europeu LNGhive2. Per poder instal·lar el vaixell i fer possible el servei de ‘”bunkering” ha calgut adaptar el pantalà de Small-Scale de la Planta de Regasificació de Barcelona. Es tracta d’un vaixell pràcticament únic i només existeixen 40 embarcacions com aquesta a tot el món.

La inauguració del vaixell s’ha fet aquest dijous al migdia i hi han assistit el conseller delegat d’Enagás, Arturo Gonzalo i el president del Port, Lluís Salvadó.

El Port de Barcelona, més a prop de convertir-se en un “hub” europeu d’hidrogen verd

Es tracta d’un pas més, segons els responsables per convertir Barcelona, en un “hub d’energia verda”. El port de Barcelona serà el punt de sortida, els propers anys, de la gran canonada marítima entre Barcelona i Marsella —conegut com a projecte H2Med—, per transportar hidrogen verd. Aquest dijous, s’han donat a conèixer alguns detalls més del calendari: el mes de novembre es presentarà a la Unió Europea, que podria aprovar el finançament per tirar-lo endavant. Ara s’estan ultimant els informes tècnics per fer-ho possible.

La companyia de gas i el Port de Barcelona han signat un acord per donar un impuls al projecte. L’H2med tindrà un cost de 2.500 milions d’euros i la UE en finançarà entre un 30 i un 40 % del pressupost. La resta de diners s’aconseguiran a través de les tarifes i dels peatges per fer servir l’ús de la infraestructura. El responsable de la companyia ha assegurat que els consumidors no hauran d’assumir cap cost.