L’ambientòleg i professor de la Universitat de Barcelona Marc Cerdà afirma que “quan un creuer arriba al port segueix consumint i emetent gasos contaminants durant aproximadament 10 hores al dia“. En una entrevista al ‘btv notícies vespre’, Cerdà ha explicat que s’ha de tenir en compte que els megacreuers consumeixen 15 tones de fuel per hora, “el mateix que necessiten 3.000 cotxes per fer el trajecte de Barcelona a Girona”. El perquè de tanta despesa el trobem en el fet que els creuers transporten al voltant d’entre 1.000 i 7.000 persones, que “no només són transportades sinó que viuen dins els creuers amb un luxe especial”, segons Cerdà.

L’ambientòleg també destaca que els creuers són “un model turístic concret lligat al consum”, ja que incorporen tota mena de serveis com ara centres comercials, piscines, saunes… que poden funcionar gràcies a l’electricitat que s’obté a partir de la combustió del fuel i que no deixen de funcionar un cop el vaixell ha atracat al port. El combustible que utilitzen els creuers i la resta de vaixells està prohibit en el transport terrestre i contamina 2.700 vegades més que el que fan servir els cotxes.

L’impacte del port

Segons Cerdà, els barris més afectats per la contaminació del port són el Poble-sec, el Raval, el Gòtic, la Barceloneta i la zona del Port Vell. Com a exemple, explica que la concentració de gas que prové exclusivament del combustible dels vaixells a Ciutat Vella “és el doble de la que trobem a altres llocs de la ciutat”. D’aquesta manera, segons ell, “queda corroborat que hi ha un impacte directe sobre la qualitat de l’aire en aquests barris”. Tot i això, l’ambientòleg diu que “tenim molt poques dades ara mateix a Barcelona“.

Mesures en el futur

Perquè els creuers contaminin menys de cara al futur, Cerdà ha comentat que caldria disposar de dades exactes sobre les emissions dels vaixells. A més, ha presentat dues propostes. La primera seria que els creuers utilitzessin gas natural liquat, que és un combustible que contamina menys. El problema és que” és una tecnologia poc implantada i per ara només un creuer al món utilitza aquest gas al 100 per cent, és a dir, tant per moure’s com per generar electricitat”.  L’altra proposta és apostar per un “procés d’electrificació dels ports” que consisteix en el fet que quan arribin els vaixells es puguin connectar a la xarxa elèctrica, cosa que “reduiria moltíssim aquesta contaminació”.

Pots veure l’entrevista sencera aquí: