El Col·legi Oficial d’Arquitectes de Barcelona ha reunit diversos professionals per debatre l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona-el Prat des de diferents punts de vista. I ho han fet a la Casa Gomis, dins de l’espai natural de la Ricarda, amenaçat per l’ampliació de la infraestructura.

L’economista i regidor d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona Miquel Puig ha lamentat que no s’hagi fet un debat de país per decidir quin és el futur aeroportuari de Catalunya. “Un país seriós el planifiquen les institucions, no les empreses“, ha reblat, i ha demanat “sortir de les trinxeres en aquest debat”. Puig considera que només hi ha dues solucions: fer servir la pista llarga actual de l’aeroport per a avions més grans (de vols internacionals) i que suposa sotmetre els veïns de Gavà Mar i Castelldefels a més soroll, o bé destruir la Ricarda. “Hem de valorar quina de les dues opcions és més dolenta. L’alternativa és que l’aeroport dels nostres fills sigui a Reus, o bé anar a Barajas”.

Una de les veus contràries a l’ampliació de l’aeroport ha estat Josep Maria Alpuente, coordinador del Pla Metropolità de Barcelona i cap de gabinet de l’AMB. Considera que hi ha una opció de fer dues pistes llargues que invaliden la pista transversal i que no afecta els espais litorals. “Cal reduir el trànsit d’avions i apostar pel tren, per exemple. A més, convertir espai agrícola en espai natural no funciona, i a sobre perdem el poc espai agrícola que tenim”, ha conclòs. Alpuente ha apuntat que “estem en un tobogan de caiguda lliure, el delta del Llobregat ha perdut tant territori que no aguanta més”, i ha assenyalat que en els darrers 20 anys s’ha perdut un 50 % de les zones humides a Catalunya.

La biòloga i paisatgista Anna Zahonero ha apuntat que “les decisions que prenem ara han de ser pensant en el canvi climàtic”. Zahonero ha afegit que aquest aeroport és en un espai natural “que és de tots i tots gaudim dels serveis ecosistèmics que té. Hem de pensar què pot fer l’aeroport per la qualitat natural d’aquest espai”, ha considerat Zahonero. La també paisatgista i arquitecta Imma Jansana ha reclamat la importància del paisatge per a la ciutadania i tenir en compte l’impacte que suposaria l’ampliació de l’aeroport.

D’altra banda, Miquel Sodupe, expert en planificació i gestió urbanística, ha reclamat configurar un equip de treball tècnic per aprofundir en el debat. “En dos mesos un consell assessor d’una empresa no resoldrà la qüestió. La proposta d’aeroport que tenim ara es va fer en dos anys”, ha exposat Sodupe. “Necessitem una nova terminal i un sistema de gestió de vols que no afecti població existent, terminals electrificades i reduir vols a curta distància per a la descarbonització“, ha dit.