La policia local de Sant Cugat ha multat diversos ciclistes que circulaven per corriols al seu terme municipal. Això va passar ara fa un mes. Anar amb bici pels caminets de la serra de Collserola està prohibit des de l’any 2000 per les ordenances del Consorci del Parc Natural però des del 2018 s’han anat fent passos perquè els nou municipis que formen part del parc es fessin seva l’ordenança i l’apliquessin.

Cinc dels nou municipis ja han fet els deures i tenen una ordenança al respecte, i això preocupa els ciclistes de muntanya que volen seguir practicant el seu esport sense amenaces. Demanen diàleg per poder arribar a un acord que pugui beneficiar a tothom i que els permeti pactar per quins corriols es pot passar i per quins no.

Multa de 200 euros per circular per corriols

La Núria va sortir d’excursió amb bicicleta per Collserola fa un mes, i aquell dia va escollir anar per la zona de Sant Cugat. “Ens vam animar a fer algun corriol més i vam aparèixer a la trialera de l’aqüeducte. Quan en vam sortir ens vam trobar dos policies, que ens van denunciar perquè no es pot anar per corriols”, explica la ciclista resignada. La multa encara no li ha arribat però la van informar que seria de 200 euros.

Un ciclista passa per un corriol de Collserola al municipi de Barcelona

Cinc municipis ja tenen ordenança: Barcelona, no

Sant Cugat, igual que d’altres municipis que formen part del parc, té una ordenança pròpia que regula l’ús de la bicicleta a Collserola. També la tenen Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern i Molins de Rei. Cerdanyola del Vallès té una ordenança que regula l’ús de bicicletes i vehicles de mobilitat personal amb un apartat dedicat al Parc de Collserola i Barcelona té previst modificar l’ordenança de circulació i afegir-hi també una secció per a l’ús de bicicletes al parc natural.

Els ciclistes demanen arribar a un pacte

Tot això fa que els ciclistes de muntanya se sentin amenaçats i per això fa cinc anys van constituir l’associació Collserola Sport Respecte i Ciclisme, una entitat ciclista amb 5.000 socis que forma part del Consell Consultiu del Parc de Collserola. Defensen que cada any el parc natural té més de dos milions de visites en bicicleta i reivindiquen una normativa que no els exclogui i que els permeti circular per alguns corriols.

Amb la normativa vigent està prohibit que els ciclistes passin per camins de menys de tres metres d’amplada

“El ciclisme de muntanya està espantat perquè ja fa temps que estaven advertint al col·lectiu que arribaria el moment de les sancions, i ja ha arribat” explica Rafael Martínez, president de la CSRC, que assegura que les prohibicions estrictes no funcionen. “Simplement demanem una taula de negociació amb el parc, que ens puguem asseure totes les entitats que en fem ús i ens en preocupem, per aconseguir un parc inclusiu, on es pugui fer esport però que a la vegada es pugui conservar el màxim possible”. L’associació Collserola Sport Respecte i Ciclisme ha presentat un projecte al Consorci del Parc Natural per definir els usos dels corriols i fer-ne un manteniment, però de moment, ha estat rebutjat.

Reduir els corriols per afavorir la fauna

El Consorci vol reduir el nombre de corriols i tancar-ne alguns per afavorir la fauna. Asseguren que en les dues últimes dècades han augmentat molt a Collserola i les xarxes socials que especifiquen on estan ubicats empitjoren la situació, perquè fa que hi vagi més gent. “Hi ha espècies que necessiten tranquil·litat per criar i alimentar-se” explica Sean Cahill, biòleg del servei de Medi Natural del parc, “si hi ha tants senders i pràcticament no queden llocs lliures d’aquesta xarxa de senders pot ser un factor més perquè la seva població disminueixi o desaparegui del parc natural“.