Lina Wertmüller

Són cineastes, són dones i són invisibles en la història del cinema. Feminisme de guerrilla per combatre estereotips, prejudicis i rols que la societat del moment no preveia. Van fer-se un lloc als estudis, als rodatges, a la professió però no als llibres, on sovint els homes apareixen com motors i autors, sense mostrar la feina invisible i necessària d’un exèrcit de dones que veien en el cine el canal per expressar, en clau de dona, una mirada sobre el món, i un vehicle per transformar-lo.

Dones que han marcat la història del cine

Lina Wertmüller, la primera directora nominada a l’Oscar (1928)

La pel·lícula ‘Pasqualino siete bellezas’ li va valer quatre nominacions a l’Oscar el 1976, incloses les de millor direcció i guió original. Tot un mèrit si tenim en compte que era un film italià. Lina Wertmüller  que havia treballat amb Fellini, es va convertir en la primera dona de la història que va aconseguir estar nominada en la categoria de millor direcció. El 2019 es va fer justícia, i l’Acadèmia de Hollywood li va concedir l’Oscar honorífic per la seva llarga trajectòria cinematogràfica.

 

Melissa Mathison, la guionista d”E.T’ (1950-2015)

‘E.T., l’extraterrestre’ va recaptar més de 790 milions de dòlars i va guanyar els Oscars al millor so, efectes de so, efectes visuals i banda sonora. Però el que la fa immortal és l’emoció que transmet, i un bon grapat de frases i imatges per al record. La culpable d’aquest guió, d’aquesta història emotiva i entranyable és Melissa Mathison. Un relat d’iniciació que retrata a la perfecció l’essència de la infància: la passió per l’aventura i la capacitat de sorpresa, però també la soledat i la incomprensió del món dels adults.


 

Lola Salvador, la guionista mestra de cineastes (1938)

Guionista i productora aquesta barcelonina ha fet del cinema la seva vida i el seu ofici. Lola Salvador va començar escrivint adaptacions de capítols de ‘Barrio Sésamo’ i picant pedra fins escriure el guió d”El crimen de Cuenca’ o ‘Las bicicletas son para el verano’. Compromesa amb el sector, Lola Salvador és una de les sòcies fundadores del sindicat Alma.


 

Thelma Schoonmaker, una muntadora d’Oscar (1940)

La primera muntadora que va rebre el Lleó d’Or a la carrera a la Mostra de Venècia, Thelma Schoonmaker, va ser essencialment la responsable del llenguatge audiovisual de Martin Scorsese. El Lleó d’Or honorífic se suma a les sis nominacions i tres Oscars guanyats amb ‘The departed’, ‘L’aviador’ i ‘Toro salvatge’.


 

Sally Menke, l’edició de l’univers Tarantino (1953-2010)

Amb ‘Reservoir dogs’, va començar un lligam professional i personal extraordinari amb Quentin Tarantino. Al film, ja es perceben els trets característics de l’estil de tots dos: llargs plans amb molts diàlegs i una càmera que no para, esclats de violència i l’ús de música sobre passatges estilitzats o alentits. Curiosament, Sally Menke no editava amb música, sinó que la incloïen més tard. Va haver-hi una excepció: l’escena del ball d’Uma Thurman i John Travolta, a ‘Pulp fiction’, la va muntar en funció de la música.


 

Marianne Slot, la productora influent (1968)

Aquesta productora francesa d’origen danès és una de les persones més importants del cinema europeu contemporani. El seu treball, amb més de 40 produccions en 25 anys, la converteix en una de les dones més influent en el panorama audiovisual. La trajectòria de Marianne Slot comença el 1993, quan va fundar la seva pròpia productora, Slot Machine, amb seu a París, i va començar una col·laboració llarga i rica amb Lars von Trier.


 

Pauline Kael, quan la crítica esdevé art (1919-2001)

La seva vida va canviar l’any 1953 quan tenia 34 anys. La llegenda diu que l’editor de la revista ‘City lights’ la va sentir parlar de cinema en un cafè. Seduït pels seus arguments, li va proposar escriure una crítica de ‘Candilejas’ a la revista. Va ser el principi de la carrera de Pauline Kael com a crítica de cinema.