S’acaba l’any, però continuen les restriccions per la covid, per això des de ‘La cartellera’ de betevé us proposem recuperar alguns dels millors títols que s’han estrenat aquest 2021, per tornar a reviure la màgia del cinema des de casa o, en alguns casos, encara en cartellera.

1. ‘Nomadland’

Disney+ (i altres serveis de lloguer o compra digital)

La cinta va aconseguir l’Oscar a la millor pel·lícula, millor actriu per Frances McDormand i direcció per Chloé Zhao, que va fer història sent la segona dona que aconseguia aquest premi. Una història que arrenca després del tancament d’una explotació minera que arruïna tot un poble de Nevada. La Fern fa les maletes i, a bord de la seva camioneta, s’embarca en un viatge que se surt dels camins trillats i dels arquetips de la societat consumista actual. En aquest periple, es convertirà en una nòmada moderna.

‘Nomadland’ és el retrat d’una comunitat, d’un país i d’una època molt rellevant i oportú que traspua franquesa, grandesa i autenticitat. En definitiva, una meravella en què la cineasta, no només aporta la seva visió única, sinó que per primer cop sembla que ho fa per un públic més ampli. La directora ha tancat l’any amb la sorprenent incursió en l’univers Marvel, amb ‘Eternals’.


2. ‘Otra ronda’

Movistar+ (i altres serveis de lloguer o compra digital)  

La pel·lícula danesa de Thomas Vinterberg va guanyar l’Oscar a la millor pel·lícula internacional. Tot parteix d’una teoria del psicòleg noruec Finn Skårderud, segons la qual les persones neixen amb un dèficit d’alcohol en sang de 0,05 %. Els quatre protagonistes travessen un moment delicat de les seves vides. S’adonen que estan perdent alguna cosa i això els porta a embarcar-se en aquest estimulant però perillós experiment.

Otra ronda’ vol abraçar tots els estats que produeix l’alcohol, per això no eludeix explicar les greus conseqüències del seu abús. En una pel·lícula que es planteja com una celebració del poder alliberador de la beguda, això es pot entendre com una actitud conservadora però, en realitat, no és més que la prova de la responsabilitat amb què el cineasta s’enfronta a aquest tema polèmic i difícil.


3. ‘Quo vadis, Aida?’

Movistar+ (i altres serveis de lloguer o compra digital)    

Dirigida per la bosniana Jasmila Žbanić, la pel·lícula narra des de la ficció el genocidi de Srebrenica perpetuat per les forces sèrbies el 1995. Una nominació a l’Oscar a la millor pel·lícula internacional; dues als Bafta, a millor cinta de parla no anglesa i a millor direcció; el premi a millor film internacional als Independent Spirit Awards o els recents premis, per part de l’Acadèmia del Cinema Europeu, a millor pel·lícula, direcció i actriu, són alguns dels reconeixements d’aquest colpidor drama bosnià.

En paraules de la mateixa directora, ‘Quo vadis, Aida?’ és el viatge d’una dona atrapada en un joc de guerra masculí. Amb una actuació excel·lent de Jasna Đuričić, que ens té tota la pel·lícula en tensió al seu costat, i un to que sap mantenir l’equilibri perfecte entre l’emoció i l’excés, el film ens parla de la valentia, la lluita per la supervivència i l’amor abnegat, i també dels conflictes i els odis perpetus en societats petites i multiètniques. Alhora, tracta de la necessitat que existeixin institucions fortes que facin la seva feina, i vol servir de toc d’alerta per reaccionar a temps abans que fets semblants puguin tornar a succeir. Film potent i necessari.


4. ‘First cow?’

En lloguer a Movistar+, Filmin i MUBI

Setena i excel·lent pel·lícula de la cineasta nord-americana Kelly Reichardt, en què els protagonistes són dos homes i una vaca, i els immensos, àrids i desèrtics paisatges. Un cuiner, contractat per una expedició de caçadors de pells, i un immigrant xinès misteriós, que fuig d’uns homes que el persegueixen, es fan amics en un territori hostil, però amb unes oportunitats sense precedents, a l’Oregon del 1820.

Western atípic, profundament poètic, en què l’humor es barreja amb la malenconia en un retrat commovedor d’una amistat còmplice, lleial i essencial basada en l’amabilitat, la confiança, la comprensió, la sensatesa i l’empatia de dos immigrants que busquen prosperar i trobar el seu lloc al món en una terra desconeguda. En definitiva, dues hores inoblidables en què Kelly Reichardt ens dona una lliçó d’humanitat, de capitalisme i de rebosteria. Atemporal, universal i magistral.


5. ‘El teléfono del viento’

En cartellera al CINE

Nobuhiro Suwa reflexiona sobre les seqüeles de la tragèdia a partir del viatge d’una noia que ha perdut la família en el devastador tsunami del 2011. Aquest periple la porta des d’Hiroshima fins a Otsuchi. Pel camí, es trobarà amb altres persones que han patit terribles pèrdues com ella i intentarà trobar respostes al seu dolor.

El telèfon del vent és una cabina telefònica que va construir un home al seu jardí d’Otsuchi uns mesos abans del desastre, quan va perdre el seu cosí a causa d’un càncer. Després del tsunami, va córrer la veu que existia aquest telèfon connectat amb el cel i va començar a rebre visites de gent que volia comunicar-se amb els seus familiars i amics desapareguts. ‘El teléfono del viento’ és una història dolorosa, però el gran encert de Suwa és haver convertit el trajecte catàrtic de la noia en un camí cap a l’esperança. Mai abans la tristesa havia estat tan lluminosa.


6. ‘Titane’

En cartellera al CINE

‘Titane’ de la cineasta francesa Julia Ducournau, es va alçar amb la Palma d’Or a la Millor Pel·lícula a l’últim Festival de Canes. Narra la vida de l’Alexia, una nena que a causa d’un accident automobilístic, duu una placa de tità enquistada al crani. D’adulta, es dedica a la dansa en barra a salons de cotxes “tunejats”. No sent desig carnal, sinó atracció per les màquines. Després d’una experiència reveladora, es converteix en assassina. Per escapar, pren la identitat d’un noi desaparegut fa 10 anys.

A ‘Titane’, Ducournau fa un pas gegant per reafirmar-se com una de les cineastes que millor hibrida els gèneres, a la vegada que reflexiona sobre el gènere i la representació del cos. Metall, sang, vísceres, foc, esteroides, cíborgs i mites grecs es mesclen en aquesta experiència tan radical com desagradable, tan extrema com fascinant, tan ambiciosa com excessiva.


7. ‘Petite maman’

En cartellera al CINE

Céline Sciamma s’ha convertit en un nom indispensable del cinema europeu gràcies a la seva sensibilitat especial cap als problemes de gènere, tant al món de l’adolescència, present a ‘Water Lilies’, ‘Tomboy’ o ‘Girlhood’, com a l’esplèndid ‘Retrato de una mujer en llamas’. Amb ‘Petite maman’, la directora i guionista s’endinsa en el món de la infància en un film que conjuga diversos gèneres.

La Nelly té 8 anys i acaba de perdre la seva àvia. Mentre ajuda els seus pares a buidar la casa on va créixer la seva mare, explora amb intriga el bosc que l’envolta, on la seva mare solia jugar de petita. Allà coneix una altra nena de la seva edat i la connexió immediata entre ambdues dona pas a una amistat preciosa. Juntes construeixen una cabanya al bosc i, entre jocs i confidències, revelaran un secret fascinant. ‘Petite maman’ és una pel·lícula extraordinària, fascinant en la seva senzillesa i emoció que, sense cap mena de dubte, està entre les més importants de l’any.


8. ‘La ruleta de la fortuna y la fantasía’

En cartellera al CINE

La cinta del japonès Ryûsuke Hamaguchi relata tres històries impulsades per la màgia de l’atzar i la imaginació en què les vides dels personatges femenins es veuen marcades per les seves eleccions i penediments. Un triangle amorós inesperat, una trampa de seducció fallida i una trobada sorgida d’un malentès formen un tríptic de contes units per la memòria, l’engany i el destí.

‘La ruleta de la fortuna y la fantasía’ és un tríptic delicat, sorprenent i imaginatiu, amb diàlegs molt ben escrits, una posada en escena senzilla i efectiva i unes interpretacions fantàstiques. Una bona oportunitat per descobrir l’obra de Hamaguchi, si encara hi ha gent que no ho ha fet, i conèixer un autor absolutament imprescindible en el panorama cinematogràfic actual.


9. ‘El poder del perro’

Netflix i en cartellera al CINE  

La prestigiosa directora Jane Campion, un nom imprescindible del cinema des que, el 1993, va fer ‘El piano’, va obtenir el Lleó de Plata a la millor direcció a la Mostra de Venècia amb aquest western.

La cineasta va desplegant en una estructura feta per capítols, i de manera íntima, assossegada i el·líptica, un estudi psicològic carregat de dramatisme i tensió. Enmig de silencis, tabús, pors, misogínia, contradiccions i conflictes planteja un tema poques vegades considerat en aquest període: l’homosexualitat reprimida dins del món masculí dels ranxos. Pertorbador en la seva bellesa serena, tan sòrdid com delicat en la seva narració amb un ritme que s’adapta als cels d’aquesta Montana evocada, ‘El poder del perro’ és un dels films importants de l’any.


10. ‘Spencer’

En cartellera al CINE

La nova pel·lícula del director xilè Pablo Larraín posa el focus en la personalitat icònica de la princesa Diana, interpretada per l’estrella nord-americana Kristen Stewart. ‘Spencer’ no és una biografia convencional, sinó apunts sobre una dona que es debat entre els deures i les obligacions de la rígida reialesa i els impulsos i els anhels més elementals i terrenals. Es tracta d’“una faula sobre una tragèdia real”, com diu el rètol amb què s’obre el film, la d’una dona fràgil, misteriosa i ambigua reclosa en una presó de luxe.

‘Spencer’ reconstrueix un malson en què es mescla el drama, l’horror, la bogeria, la crueltat, la culpa i l’ansietat. I tot això, subratllat per la fotografia excel·lent de Claire Mathon, la partitura angoixant i dissonant de Jonny Greenwood i, sobretot, la interpretació magnètica i indiscutible de Kristen Stewart. Una proposta quasi abstracta i expressionista, a cavall entre el retrat psicològic i el terror, que atrapa mostrant-nos les múltiples cares d’aquest fals conte de fades.