L’any 1904
es va fabricar a Barcelona la primera moto. En concret, van ser cinc exemplars artesans ideats per Villalbí, que es van vendre per 1.200 pessetes cadascun. Les primeres motos havien aparegut a la ciutat uns anys abans, a finals del segle XIX. Eren màquines cares i d’importació, com les belgues Minerva o les angleses Triumph.
Un dels primers que van circular amb moto per la ciutat va ser el fotoperiodista Alessandro Merletti. Segons l’escriptor i antropòleg Xavier Theros, en aquella època els diaris compraven la primera foto que arribava a la redacció i, per aquest motiu, Merletti va adquirir una moto, la va equipar amb una maleta per al material i un suport a darrere per penjar-hi una escala, amb l’objectiu de moure’s per la ciutat amb agilitat.
La policia, motoritzada l’any 1929
Els primers guàrdies urbans van començar a circular amb moto amb motiu de l’Exposició Internacional del 1929. Aleshores la presència d’aquests vehicles al carrer encara era minúscula, sobretot per l’elevat preu que tenien. L’any 1935 només en circulaven 6.000 unitats a tot Espanya, que tenien un cost d’unes 3.500 pessetes. Era un preu lleugerament més baix que el d’un automòbil, però per a un vehicle molt més senzill.
En aquella època les motos van començar a deixar de ser màquines exclusives per a gent rica i excèntrica i van introduir-se a poc a poc entre la gent jove, a qui agradava fer sonar el motor. L’escriptor i antropòleg Xavier Theros recorda que això va ocasionar les primeres queixes veïnals a causa del soroll.
Les primeres curses, a Montjuïc?
La cursa motociclista més famosa de la ciutat va ser la de les 24 Hores de Montjuïc. La va crear l’any 1955 la Peña Motorista Barcelona i es va disputar fins al 1986. El soroll de les motos se sentia des de bona part de la ciutat mentre se celebrava. Però, en realitat, la primera cursa de motos a la ciutat va tenir lloc l’any 1899 entre el passeig de Sant Joan a la cruïlla amb Rosselló, i la plaça de Tetuan.
L’any 1977, màxima producció de la indústria
El punt àlgid de la producció de indústria de la moto a Barcelona es va registrar l’any 1977. Una indústria que va començar a la postguerra, l’època en què la moto va passar a ser un vehicle de la classe treballadora. L’aparició de grans empreses com Montesa, Sanglas, Ossa, Derbi o Bultaco va augmentar la competència i va abaratir els preus. L’any següent, però, totes aquestes marques van desaparèixer del mercat, escombrades per la crisi del petroli i la introducció de marques japoneses competitives a escala mundial.