"El comerç de proximitat ha detectat un augment de la clientela els primers mesos de 2016, i asseguren que les vendes pel que fa al turisme ja representen un 18 per cent del total de la facturació. Dels comerços que han sobreviscut a la crisi, tres de cada quatre poden fer front a les despeses que genera tenir una botiga oberta, mentre que un 22 per cent no està en aquesta bona situació econòmica (un percentatge que s'incrementa en les zones on fa anys que s'estan fent obres). Tot i així els comerciants són optimistes perquè en les darreres rebaixes d'hivern, que van acabar el 6 de març, es van obtenir els millors resultats de vendes dels darrers anys des que va començar la crisi."

Segons l’anàlisi de vendes del primer trimestre de 2016, realitzat per la Fundació Barcelona Comerç i ESADE, l’escenari comercial de la ciutat de Barcelona continua sense recuperar la vitalitat dels anys anteriors a la crisi, malgrat que algunes actituds dels compradors han començat a canviar. S’observa un repunt tímid de la compra d’impuls, que fa pensar en una possible millora de la situació a mitjà termini.

A més, destaca un increment, del 2,7 % en el darrer any, de la clientela cap a les compres a les botigues de proximitat dels barris. La visita dels turistes també creix, del 17,7 al 19 %. Un altre dels trets positius que destaca l’estudi és que tres de cada quatre comerciants de la ciutat, és a dir, el 77,9 %, poden fer front a tots els seus compromisos econòmics.

Els comerços d’oci, lleure i cultura han augmentat la facturació un 0,7 % respecte al mateix període de l’any passat, mentre que la resta de sectors (alimentació, equipament de la llar…) mantenen la tendència negativa. Les dades també posen de manifest que la freqüència de compra és menor, però que quan el consumidor realitza la compra, demana més quantitat de productes.