De gener a agost, Catalunya va rebre 11 milions de turistes, el 12% més que l'any passat. Unes dades d'èxit que contrasten amb el turisme emissor, és a dir, els catalans que viatgen a l'estranger, que van baixar un 6%. La crisi econòmica n'és el motiu principal i un dels grans problemes del sector hoteler i les agències de viatges és que no han sabut adaptar-se a les necessitats d'un client més estalviador o més empobrit. KIKE SARASOLA, fundador i president de Room Mate Hotel "El cliente español no viaja? Pues démosle la vuelta para volver a atraerle. Cosas distintas, imaginación y oir al cliente. Yo no me canso de decir que hay que oirlo. El cliente no tiene dinero? Regalarle el desayuno, wifi gratis." MARTÍ SERRATÉ, vicepresident de l'ACAV "No hem de competir pel preu sinó que d'alguna manera hem de demostrar els nostres valors afegits i fidelitzar el client." I una manera de fidelitzar és especialitzar-se. Un exemple d'èxit és el turisme rural. El fòrum també ha posat l'èmfasi en la necessitat de les empreses d'internacionalitzar-se. Però mentre s'aplana el camí, l'esperança està posada en la millora de la situació econòmica. MIQUEL VALLS, president de la Cambra de Comerç de Barcelona "Nosotros por los indicadores que tenemos anticipados, vemos un tercer trimestre de crecimiento de la economia, la economia va a crecer." Mentrestant, l'estratègia del sector haurà de basar-se en la qualitat més que en la quantitat.

De gener a agost, Catalunya va rebre 11 milions de turistes, el 12% més que l’any passat. De cada quatre turistes que han visitat Espanya, un ho ha fet a Catalunya. Unes dades d’èxit que contrasten amb el turisme interior. Enguany, els catalans que viatgen a l’estranger han disminuït un 6%.

El Fòrum de l’Associació Catalana d’Agències de Viatges (ACAV) ha servit per posar en comú estratègies i corregir errors fets durant uns anys complicats. “Crec que un dels grans problemes que tenim és que no ens hem sabut adaptar a un client que no viatja”, ha sentenciat Kike Sarasola, president de Room Mate Hotels.

Els ponents de les xerrades han apostat per la innovació, la internacionalització i l’especialització com a claus d’èxit. Termes que fa temps que sonen dins el sector turístic des que la crisi hi planeja. Per Miquel Valls, president de la Cambra de Comerç de Barcelona, no es pot generalitzar. “És cert que una majoria està malament però hi ha qui ha sabut trobar el nínxol per sobreviure, com el turisme rural”, ha destacat Valls. El president de la Cambra de Comerç ha recalcat, però, que l’única manera que el turisme interior es reactivi és amb una millora de l’economia. Precisament, Valls ha augurat que l’economia espanyola millorarà en el tercer trimestre, basant-se en indicadors anticipats.