permis retribuit recuperable


(ACN) Seat vol produir 500.000 cotxes elèctrics a l’any a la planta de Martorell per a tot el grup Volkswagen, però reclama un “compromís clar” de la Comissió Europea, a través dels fons europeus, per electrificar la planta. En una roda de premsa aquest dilluns, Seat ha anunciat que començarà un nou vehicle elèctric urbà el 2025, que valdrà entre 20.000 i 25.000 euros, però encara no confirma que el model es fabriqui a Catalunya.

De fet, la planta de producció s’anunciarà “en els propers mesos”, i la companyia vincula els plans a la implicació de la Comissió Europea i el Govern espanyol. L’anunci s’emmarca en el projecte global de Seat amb una quinzena d’empreses més, que inclou disposar d’una fàbrica de bateries.

Tot i que no ha volgut donar-ne detalls, Griffiths ha admès que hi ha converses amb diversos socis necessaris per ajudar Volkswagen a tenir una fàbrica de bateries. “Si Espanya vol ser competitiva, ha de tenir almenys una fàbrica de bateries en el seu territori”, ha dit Griffiths, que ha recordat que Volkswagen encara no ha confirmat que situï a l’estat una de les sis gigafactories de bateries que té previstes per als propers anys.

“Planegem 500.000 vehicles elèctrics a Martorell per a les diferents marques de Volkswagen, però ens cal un clar compromís del Govern espanyol i la Comissió Europea”, ha insistit el president de Seat, que ha reiterat que la companyia no pot “transformar tota la indústria” per si mateixa.

En aquest sentit, Griffiths ha dit que si es vol fabricar un vehicle elèctric el 2025 s’han de prendre decisions “ràpid, aquest any”. Martorell, ha apuntat el president de Seat, serà totalment elèctric en el futur, especialment a partir del 2030. En ser preguntat sobre què passarà amb Seat a Martorell si no s’aconsegueix una planta de bateries, Griffiths ha dit que ell és optimista i que no preveu aquesta opció.

Condicions per l’electrificació

En aquest sentit, Griffiths ha dit que la demanda de vehicles elèctrics a Espanya ara mateix és a la cua d’Europa, amb un 4,7 % del total dels vehicles, i ha reclamat que s’augmenti fins almenys el 10 % del total en tancar l’any, amb uns 100.000 cotxes. A més, Seat també exigeix que a l’estat hi hagi 20.000 punts més de recàrrega de vehicles elèctrics, per sobre dels 8.000 actuals. “Demanem suport per crear la demanda per a cotxes elèctrics, el MOVES III és clau”, ha remarcat Griffiths.

El pla de Seat, si es materialitza i permet la fabricació de vehicles elèctrics i bateries, podria permetre tenir fins a uns 30 milions d’euros addicionals al PIB i crear més de 500.000 llocs de feina a Espanya. Però actualment no hi ha cap fàbrica de bateries al sud dels Alps i el sector automobilístic apunta que, sense aquest tipus d’instal·lacions i amb una fabricació de vehicles elèctrics que tenen un menor cost laboral, Espanya podria perdre competitivitat en aquest àmbit.

Griffiths ha dit que l’objectiu de Seat és mantenir el nivell d’ocupació en els propers anys, però molt depèn de si es materialitza l’electrificació de la planta, que implicaria generar nova ocupació per a joves i també “requalificacions” per al personal actual. En aquest sentit, l’objectiu de l’empresa és estendre un any més el conveni col·lectiu actual, que acabava el 2020, perquè hi ha “decisions molt rellevants” que poden afectar-lo. “S’ha de negociar amb el comitè d’empresa”, ha apuntat Seat.

Pèrdues de 418 milions d’euros

Durant la roda de premsa, Seat també ha presentat els resultats del 2020, que d’acord amb el sistema espanyol inclou unes pèrdues operatives de 418 milions d’euros, respecte als beneficis de 352 milions del 2019. Si es consideren les pèrdues després d’impostos, la xifra arriba als 194 milions d’euros, lluny dels 346 milions de beneficis de l’any passat.