El trànsit marítim de mercaderies viu un moment complicat que podria endarrerir el lliurament de les comandes fetes per la campanya de Nadal a Barcelona i a la majoria de ports occidentals. La dificultat principal és omplir contenidors de transport per mar i embarcar-los en vaixells. Els països com la Xina, eminentment exportadors, tenen seriosos problemes per aconseguir contenidors disponibles.

Les causes són múltiples: l’augment de la demanda, la limitació de l’oferta de vaixells, el bloqueig de terminals per la covid-19 i l’augment del preu. Ara per ara, omplir i enviar un contenidor en vaixell costa entre quatre i cinc vegades més que abans de la pandèmia. El president de l’Associació de Transitaris Expedidors Internacionales (ATEIA), Emili Sanz, explica que costa que arribin les mercaderies per mar a Barcelona: “Realment, els subministraments estan arribant amb comptagotes, estan bloquejats, no hi ha contenidors. I un excés de demanda, què crea? Augment de preus”, explica.

El col·lapse als ports afecta lleument Barcelona

Les conseqüències d’aquesta situació són també múltiples. A banda dels retards en l’entrega dels productes que arriben per via marítima, alguns ports han viscut situacions de col·lapse. Això passa quan hi ha més vaixells que terminals disponibles per descarregar-los. El Port de Barcelona ha explicat al programa ‘Via 15’, de betevé, que la situació és lleu i puntual i que no és exclusiva del context actual.

En canvi, altres ports com el de Long Beach i el de Los Angeles, a la costa oest dels Estats Units, tenen desenes de contenidors que esperen el moment de poder ser descarregats. Això no fa, sinó, agreujar més la manca de contenidors, molts dels quals es troben aturats i carregats en vaixells que no poden fer res més que esperar el torn per entrar als ports de destinació.

Recuperació lenta i parcial

Els que treballen en el sector del transport marítim asseguren que la situació és complicada i que no es resoldrà a curt termini. Caldran mesos i probablement tot el 2022 per recuperar una certa normalitat. El 2023 el comerç marítim i els preus podrien estar estabilitzats. Ara bé, la majoria dels actors implicats consideren que no es tornarà completament a la situació anterior a la pandèmia.