Una cinquantena de persones s’han concentrat aquest divendres a les portes de l’empresa Servisar, filial del grup DomusVi, per tornar a denunciar les “condicions precàries” amb què aquesta companyia gestiona el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) a Barcelona.
Bona part eren treballadores de la companyia, que aquest gener ha obtingut un dels dos lots per a la gestió externa del servei, després d’haver guanyat el concurs públic convocat per l’Ajuntament fa uns mesos. L’altre lot per gestionar una part del SAD se’l va adjudicar la companyia Saura, la qual acusen d’oferir les mateixes condicions laborals.
La Plataforma d’Atenció Domiciliària de Catalunya ha denunciat que es tracta d’una “situació generalitzada als ajuntaments de Catalunya”. La seva portaveu, Fina Salazar, ha denunciat que “no només els sous són molt baixos, sinó que la majoria de les treballadores tenen contractes de poques hores setmanals, i això precaritza encara més el sector”, ha dit. Tanmateix, apunta que pel que fa a la gestió del servei “qui l’hauria de controlar no ho està fent”, referint-se al consistori.
Una de les treballadores del SAD, Lourdes Ligori, que també és portaveu del Sindicat SAD —de creació recent— ha detallat que “l’Ajuntament es treu de sobre les responsabilitats” amb l’externalització del servei, i acusa aquestes empreses de “no complir amb els convenis col·lectius”.
Millora de les condicions
Per la seva banda, l’Ajuntament ha respost que en els contractes de les noves adjudicacions ja s’han previst millores, com ara un augment salarial del 14 % per a les treballadores, que serà progressiu durant els propers quatre anys.
En aquest sentit, un altre dels compromisos que ha defensat el consistori en els nous contractes amb les empreses que gestionen el SAD és que existeix “l’obligació de convertir els contractes a temps parcial en contractes a jornada completa“, així com oferir als empleats “formació o acompanyament psicològic”.
Una de les demandes fetes en la concentració d’aquest divendres ha estat la de més fiscalització municipal del servei. Segons l’Ajuntament, la concessió preveu “un contracte per dotar de més control i exigència en la qualitat el servei” i en el cas que sigui necessari, “aplicar penalitzacions per incompliments contractuals“.
La covid evidencia la precarietat
Lourdes Ligori ha explicat que “al SAD hi ha molts contagis” de coronavirus, i ha posat de manifest que “a l’empresa ens falten mascaretes FFP2, guants, gels individuals o bates d’un sol ús” per atendre els usuaris “amb seguretat, tant per a ells, com per també per a les nostres famílies”, assenyala.
La pandèmia, diu, ha posat en relleu una situació “de precarietat” que no és nova. La portaveu sindical explica que, en el dia a dia, “tenim molt poc temps pels desplaçaments als domicilis” perquè, relata, l’empresa “fa el càlcul segons surt al Google Maps, sense comptar els semàfors o quan hem de pujar les escales dels edificis”. Afegeix que “anem estressades, corrents d’una casa a l’altra per complir amb els temps establerts i no restar-lo als usuaris”.