La covid-19 ha suposat un punt d’inflexió en la forma de treballar de moltes empreses. Més del 72 % de barcelonins amb feina han teletreballat des de casa durant la pandèmia. En recuperar el ritme anterior a la covid són moltes les companyies que s’han replantejat què, com i per què tornar a la presencialitat.

El teletreball és una opció que ha capgirat la manera d’entendre les noves oficines. S’han convertit, en alguns casos, en un punt de trobada, un espai amable on treballar i també per intercanviar experiències i crear vincles entre els treballadors. Un bon exemple l’hem trobat al 22@, al centre tecnològic de la firma de comerç electrònic alimentari Ocado Technology, amb 185 empleats de 25 nacionalitats.

Una eina més per al treballador

Guillem Vila, director de centres tecnològics d’Ocado Technology, té molt clar que l’oficina “és una eina més” perquè l’empleat pugui complir els seus objectius. Afegeix que ara la seva concepció és a la inversa que al segle XX, “quan les oficines eren estàtiques i eren els empleats qui s’hi adaptaven”. Ara estan “pensades per al que ells fan al dia a dia”, sense prefixar “quin és el seu lloc”.

Això inclou “espais flexibles”, que es puguin transformar. Com l’anomenat Tetris, que, com el joc, pot adoptar diferents configuracions en funció de les necessitats. “Ara és una grada i té una funció més social, on la gent pot venir a fer una reunió més informal”, explica Vila. Reconeix que el sector tecnològic ja era “molt flexible” pel que fa al concepte de les seves oficines, però que la covid ha servit d’accelerador en un món ja de per si molt canviant.

Presencialitat opcional i ping-pong

A Ocado Technology la presencialitat és totalment opcional. “Podria ser zero si els treballadors ho volguessin”, explica Vila. “Sense treballador no hi ha empresa”, i les oficines serveixen “perquè se senti còmode i dediqui el seu dia a fer el que millor fa, que és programar, crear un producte o fer anàlisi de dades”. Per això també són vitals espais d’esbarjo com el menjador i la terrassa. Aquí els treballadors “es poden desconnectar de la feina, jugar a jocs de taula, videojocs, l’arcade. Fan un torneig de ping-pong…“.

Les oficines també evolucionen, comenta Guillem Vila, “a través dels ‘feedback’ dels treballadors han anat millorant”. El director d’Ocado Technology afirma que el sector tecnològic està liderant un canvi en el concepte d’oficines: “Crec que és un tema de cultura d’empresa“, que no inclou només la presencialitat. “Si tu confies en el treballador, ell t’ho retornarà en valor per a l’empresa”.