El 7 d’octubre del 2021, l’oci nocturn va poder aixecar la persiana després de gairebé dos anys amb l’activitat restringida arran de la pandèmia. Un any després, el sector mira de recuperar-se després de pèrdues, asseguren, milionàries, però amb la mirada posada en la inflació provocada pel conflicte entre Rússia i Ucraïna.

“Una reobertura complicada”

Ara fa un any, centenars de joves feien cua a les portes de discoteques i bars musicals. Esperaven amb candeletes la reobertura de l’oci nocturn. Feia gairebé dos anys que no trepitjaven una pista de ball. El sector recorda aquesta etapa com una mena de muntanya russa. L’augment dels casos positius durant els mesos de novembre i desembre els va obligar a abaixar la persiana quan tenien la campanya de Nadal a tocar. “La reobertura va ser complicada. Se’ns va tancar una setmana abans de la millor setmana de l’any i no vam poder tornar a obrir fins al febrer”, explica Ramón Mas, secretari general del Gremi d’Empresaris de Discoteques.

Aquesta circumstància se’ls va sumar a tot el “calvari” que, asseguren, van viure durant els períodes més restrictius de la pandèmia. “Un calvari que encara està present pels crèdits ICO que encara s’han de tornar”, afegeix Mas.

Passeig martítim al capvespre
Foto: Xavi Calvo

Des de l’Associació de Sales de Concerts, el president, Lluís Torrents, explica que un any després segueixen treballant per eixugar els deutes: “Hem sobreviscut, tot i que molt més endeutats. Ara, de fet, estem treballant per poder reduir aquest deute”, explica Torrents. Tot i això, agraeix els ajuts destinats al sector de la música en viu per part de les administracions. “Aquells que no fan música en viu ho han tingut més magre, perquè els ajuts que han tingut han estat molt més petits”, afegeix.

La campanya d’estiu, una glopada d’aire fresc

Les entitats principals que representen el sector de l’oci nocturn celebren que la temporada d’estiu ha estat “molt bona”. Expliquen que, després de dos estius sense obrir, la resposta del públic ha estat molt favorable. Tot i això, han detectat que la temporada d’enguany ha estat més curta que les campanyes anteriors.

La mirada posada en el conflicte entre Rússia i Ucraïna

Quan la situació de la pandèmia semblava que els donava una treva, el sector va alertar d’un nou mal de cap. “Tenim una inflació desbocada. Uns preus de subministrament que s’han doblat, uns costos disparats”, explica el president de la FECASARM, David López. De fet, alerten que ja han detectat una davallada del consum.

El sector preveu uns mesos d’hivern, diuen, complicats. Esperen, però, que les campanyes de Halloween i de Nadal els ajudin a salvar els mobles.