Ja fa anys que els venedors de fruites i verdures de Mercabarna els veuen passejar i comprar als seus locals. Es tracta de clients, principalment d'origen pakistanès o xinès, que per falta de relleu generacional han anat substituint els botiguers de barri de tota la vida. Un 52 per cent de les petites botigues de queviures de Barcelona estan regentades per estrangers i en el cas de les fruiteries el percentatge se situa en el 40 per cent. Per tant són un dels compradors que creixen de manera més important a Mercabarna i tenen les seves particularitats, que alguns majoristes tenen ben estudiada. MONTSE VINYALS, Fruites i Verdures Maresma "Els xinesos venen en grup pacten el preu de la unitat i entre ells es divideixen la compra, els paquistanesos, no, ells venen per separat i pacten els preus directament amb nosaltres." PATRICK MATEU, Fruites i verdures Maleubre Cano "Tot i així no tenen un gran volum de venta son petits botiguers en petits barris en llocs puntuals." Són dades d'un estudi presentat per Mercabarna i que pretén ajudar els seus majoristes a conèixer millor les necessitats de compra d'aquest nou col·lectiu. Per exemple, segons aquest estudi, cada vegada s'organitzen més per efectuar compres en grup i tenen tendència a crear franquícies. JOSEP TEJEDO, director general de Mercabarna "Quan estàs davant d'aquesta magnitud que potser no t'esperaves, que coneixes que saps però que veus que encara té una dimensió superior, segur que tots han pres bona nota de coses que segurament implementaran ja mateix per ser més efectius." L'estudi revela també que la nacionalitat predominant és la paquistanesa, en un 63 %, encara que en el cas de les fruiteries hi ha més diversitat i els asiàtics i els llatinoamericans són propietaris d'un 30 per cent d'aquests negocis. Els productes envasats, ja siguin fruites o carn, tenen cada cop més demanda en aquestes botigues d'alimentació de barri.

L’estudi porta per títol El canal de distribució alimentària regentat per estrangers i posa xifres a una tendència que s’ha vist en els darrers 10 anys. Segons l’estudi, presentat per Mercabarna, un 52 % dels propietaris de les petites botigues de queviures de barri són propietat d’un comerciant d’origen estranger i el 40 % de la fruiteries també pertanyen a aquest col·lectiu. Pel que fa els establiments d’alimentació detallista, el 18,5 % dels petits supermercats estan en mans d’estrangers, principalment, de pakistanesos. Cal remarcar que, d’aquests, un 16% pertanyen a empreses més grans que tenen més d’un establiment.

L’objectiu de l’estudi és donar la informació necessària als majoristes de Mercabarna perquè puguin detectar quines són les necessitats de compra i també quines són les tendències de futur com, per exemple, la venda de productes envasats.

Hi ha majoristes que estan més especialitzats en el tracte amb el client del Pakistan o la Xina. Saben que compren de manera diferent i amb els anys han evolucionat i han passat de vendre coriandre, com a màxim exponent de l’exotisme, a altres fruites i verdures típiques que responen a les necessitats culinàries dels immigrants que arriben a Barcelona. També s’han produït canvis en la manera de comprar. Abans era habitual comprar molt producte de poques varietats i ara les botigues compren menys producte però de varietats més diferents.