L'Àrea Metropolitana i l'Ajuntament tornen a posar fil a l'agulla per estimular l'activitat econòmica. Després de revisar els diversos convenis en comú en matèria de negocis, s'ha posat en marxa el programa Friendly for business amb l'objectiu d'atreure inversions i generar negoci. Una de les mesures concretes és un cercador d'espais i polígons industrials que reunirà informació útil per a empresaris interessats a instal·lar-se a la ciutat, com per exemple la ubicació locals, els serveis disponibles, els preus de lloguer o els tràmits que es requeriran per a la futura activitat econòmica. A l'àrea de Barcelona hi ha actualment 236 polígons industrials amb una ocupació baixa: d'entre el 25 i el 30%. Part del problema és que alguns han quedat obsolets. SÒNIA RECASENS, vicepresidenta de Desenvolupament Econòmic de l'AMB "Volem fer una aposta perquè aquests polígons industrials siguin més competitius i que hi hagi una inversió important per modernitzar-los, posar els serveis que facin falta per tal que siguin atractius en el mercat immobiliari." Una inversió de 30 milions d'euros en els propers tres anys. Aquest estiu s'obrirà un concurs públic i els ajuntaments de l'àrea metropolitana podran presentar els seus projectes per als polígons que necessiten millores. L'objectiu és que, a banda de la inversió de l'ens metropolità, els municipis i les empreses privades també posin de la seva part fins a arribar als 100 milions d'euros. Tot plegat per reindustrialitzar l'àrea metropolitana.

“Calen mesures concretes per reactivar l’economia”, així ha resumit la vicepresidenta de Desenvolupament Econòmic de l’AMB, Sònia Recasens, el programa posat en marxa per l’AMB per tal de millorar l’atenció i els serveis a les empreses. El Friendly for business s’ha creat amb l’objectiu de generar ocupació i de reindustrialitzar la zona metropolitana a través d’una proposta que es basa en les tecnologies de la informació i en la marca Barcelona.

Una de les propostes més destacables, des del punt de vista econòmic, és la inversió de 30 milions d’euros per part de l’AMB en polígons industrials de tota l’àrea. Durant els darrers anys s’ha detectat que un dels motius pels quals hi ha naus i locals buits en aquestes zones d’activitat econòmica és perquè, en alguns casos, han quedat obsoletes i han deixat d’interessar als empresaris i al mercat immobiliari. De fet, a l’àrea de Barcelona hi ha 236 polígons que tenen una ocupació d’entre el 20 i el 25%.

Per millorar els accessos, les senyalitzacions i els serveis disponibles en aquests pols d’atracció econòmica i aconseguir millorar-ne l’ocupació, l’AMB invertirà 10 milions d’euros els propers tres anys en les zones que ho necessitin. Les bases del concurs sortiran aquest estiu i els ajuntaments realitzaran les peticions segons les necessitats de cada zona. L’AMB analitzarà els projectes i concedirà la subvenció que consideri adequada en cada cas. La idea és que els consistoris i les empreses privades també inverteixin en la millora dels polígons, fins arribar finalment als 100 milions d’euros.

La marca Barcelona es posa a disposició de l’àrea metropolitana

El Barcelona Growth Centre i el web de desenvolupament econòmic de l’AMB també faran ús de la marca Barcelona per atraure inversió. L’objectiu és que les diferents administracions i institucions que operen al territori puguin beneficiar-se de l’atractiu de la ciutat. En aquest sentit, el director del projecte i responsable de Desenvolupament Econòmic de l’AMB, Jordi Lahora, ha afirmat que “la intenció és demostrar que Barcelona i la resta dels 35 municipis són totalment complementaris i es necessiten: tots junts són el pol industrial i logístic de la Mediterrània”.

L’altra branca important del projecte és un cercador per a empresaris, anomenat Business in Barcelona Metropolitan Area, en el qual es posarà a la seva disposició informació útil com per exemple la ubicació dels locals i els polígons industrials, les infraestructures que tenen a prop, els serveis de què disposen, informació del cadastre i les activitats econòmiques que s’hi poden portar a terme i també ofertes immobiliàries d’aquests pols d’atracció industrial. L’objectiu, segons Sònia Recasens, és reindustrialitzar tota l’àrea metropolitana i, per fer-ho, cal posar facilitats a les empreses que ara estan pensant-se si ubicar-se o no en aquesta zona. Amb aquesta eina, el Google dels empresaris espera convèncer-los i ajudar-los a estalviar temps. De fet, segons alguns estudis, quan busquen una ubicació les empreses passen un 40% del temps buscant local i un 60% informant-se sobre els permisos i tràmits requerits.