La moda dels “food trucks” està guanyant cada vegada més adeptes. Tot i això, encara no hi ha cap llicència específica que reguli aquest concepte de vendre menjar de qualitat dalt d’una furgoneta o caravana que pugui canviar sovint d’ubicació. Així doncs, els casos que ja existeixen de “food truck” s’han d’encaixar en la normativa vigent.
El principal escull és que se’ls limita els dies que poden fer caixa. La normativa estableix que la venda d’aliments s’ha de fer sota cobert. L’article 39 de l’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona recull que, excepcionalment, es poden autoritzar puntualment establiments de venda desmuntables o semblants a casetes i vehicles per a fires o esdeveniments especials com podrien ser les festes majors. A més, han de complir els requisits de les condicions higièniques i sanitàries que estableix la Generalitat i garantir els drets dels consumidors.
Els emprenedors que han provat sort amb aquestes furgonetes de menjar demanen una normativa que els doni més marge. La Sílvia i en Javi s’han enrolat a principis d’any a la Caravan Made. Es van estrenar a la Fira de la Candelera de Molins de Rei i durant aquests mesos han pogut vendre entrepans creatius a la Fira de la Terra i en mercats de disseny, per exemple. Proposen que els ajuntaments els cedeixin un espai on poder-se ubicar, un parc per exemple, i que diferents “food trucks” puguin anar-hi rotant al llarg de la setmana.
En aquest sentit va la solució que ha donat l’Ajuntament de Piera a la furgoneta de gelats artesans Gela’t. En Raül es pot instal·lar en un parc del municipi durant unes hores determinades. Explica que ha portat la furgoneta al Primavera Sound, al Festival Minimúsica o a la cursa The Color Run. Li agradaria, però, poder instal·lar-se dos dies a la setmana a la ciutat i poder-s’hi moure amb més llibertat per vendre-hi els gelats. Per això, posa d’exemple la normativa d’Alemanya en aquesta matèria, on els establiments amb rodes poden sol·licitar un únic permís que els permet anar on vulguin.
Per fer-se escoltar, els propietaris de “food truck” s’estan començant a organitzar. L’objectiu és constituir una associació de cara a l’estiu per poder anar en grup a l’hora de negociar amb els festivals i organitzadors d’esdeveniments on poden oferir els productes.
Els “food trucks”, de Nova York a Barcelona
La moda de les furgonetes de menjar, com tantes altres, ha arribat des de l’altre costat de l’Atlàntic. Les furgonetes que venen menjar a peu de carrer són una imatge habitual a les ciutats estatunidenques com Nova York. De fet, la Ciutat dels Gratacels té una associació de “food trucks” que aplega una cinquantena de vehicles. Fins i tot, venedors de menjar al carrer d’arreu dels Estats Units competeixen en els Vendy Awards.