Segons les dades recollides a l’Informe d’hàbits de consum i pols d’atractivitat comercial, que s’ha presentat aquest divendres, la majoria compra els productes frescos al mercat o botigues especialitzades de proximitat. Per exemple, la compra de la carn (35 %) i la del peix (44 %) es fa al mercat i mentre que el 50,3 % va a buscar la fruita i la verdura a la verduleria. En canvi, el 80 % adquireix els productes no frescos i les begudes al supermercat del barri.

Els productes no alimentaris també es compren majoritàriament al barri, en especial els de la farmàcia (98,4 %), la drogueria (92,9 %), la floristeria (81,6 %) i la premsa i els llibres (81,2 %). D’altra banda, la música (56,9 %), les joguines i els esports (44,6 %), la informàtica i la telefonia (38,7 %) i la roba (36,5 %) són els productes pels quals més compradors es desplacen a altres barris.

L’informe recull que els consumidors trien les botigues de barri per la proximitat, els mercats per la qualitat i els centres comercials i grans establiments per la diversitat de l’oferta. També constata que comprar és una activitat femenina perquè a més del 70 % de les llars les dones s’encarreguen de les compres.

Compres més espaiades

En els darrers cinc anys, la freqüència de compra s’ha concentrat i els que anaven a comprar aliments cada dia ha passat del 17,6 % el 2012 al 12,4 %. En canvi, els que compren un cop per setmana gairebé s’han doblat i passa del 22,7 % al 42,56 %. També s’han espaiat les compres de la resta de productes. Pel que fa al dia d’anar a comprar el 19,6 % hi va el dissabte, i només el 2,6 % respon que compra en diumenge.

Comprar per internet depèn de l’edat i la situació laboral

L’informe destaca que el 62,7 % dels enquestats no compra mai a través d’internet i els que sí que hi compren, ho fan almenys un cop al mes (12 %). L’edat i la situació socioeconòmica són els factors que expliquen qui utilitza la xarxa per fer les seves compres. Així, el 35,8 % dels consumidors d’entre 18 i 34 anys i el 20,4 % dels d’entre 35 i 64 compren almenys un cop al mes a internet. Pel que fa als assalariats, el 24,3 % utilitza la venda en línia un cop al mes i només un 16 % dels aturats. També és determinant el gènere: el doble d’homes que dones compren a través de la xarxa mensualment.

A l’eix comercial, un cop al mes

La majoria dels consumidors consultats visiten un cop al mes els centres comercial i els eixos comercials, ja siguin del centre de la ciutat o dels barris. El Corte Inglés de Maria Cristina i l’Illa Diagonal obtenen la nota més alta dels enquestats (8,06), seguit molt de prop per la rambla de Catalunya i el passeig de Gràcia (8,04), mentre que el comerç de Sant Andreu obté la tercera millor nota (7,9).

L’estudi destaca que les zones cèntriques són les que més gent reben, però també són on menys gent acaba comprant. És el cas del Born, on prop del 66 % que hi passeja no s’hi deixa ni un cèntim. Pel que fa a la despesa, la mitjana és de 51,8 euros per visita. El que s’hi gasten els clients varia en funció de la renda mitjana de la zona, tot i que la crisi dels darrers anys ha reduït arreu les xifres.