Aquesta era la imatge predominant aquest matí al centre. Pràcticament totes les botigues del Portal de l'Àngel obertes i a ple rendiment en el primer diumenge de rebaixes. En canvi al barri de Gràcia hi hem trobat algunes persianes abaixades. Aquí l'obertura no ha estat generalitzada perquè al petit comerç no sempre li compensa treballar en festiu. Des de fa tres dies, coincidint amb l'inici de la campanya de rebaixes, en molts aparadors llueixen els cartells que anuncien descomptes de fins al 50 %. En el cas del centre en algunes botigues s'enfilen fins al 70 %. Un fet que s'explica perquè alguns comerciants, sobretot les grans cadenes i franquícies, no respecten els períodes tradicionals i opten per avançar les promocions. GERARD QUINTANA, dependent "Hem vist que altres botigues han començat abans però nosaltres normalment comencem sempre el dia 1, comencem sempre el que és el període de rebaixes, hem començat quan ha tocat." Entre els compradors, molts turistes. "M'agraden els descomptes." "Hem fet una mica de tot. Hem visitat la Catedral i algunes atraccions turístiques, i també hem tingut temps de visitar les botigues que no tenim a casa." "Som aquí comprant, passant-ho bé i descobrint les rebaixes a Barcelona." Als eixos més allunyats, els clients són majoritàriament locals. "Primer som veïns i ens agrada molt el comerç de proximitat, per fer una volta i mirar les ofertes que han començat ara." "Venim aquí, comprem i tot Gràcia és especial." Tot i que avui l'afluència de gent no ha estat gaire alta, el comerciants graciencs encaren la campanya amb cert optimisme. REBECA DÍAZ, propietària de Bissú "Bé, de moment bé. El que passa que ahir dissabte va ser més fluix perquè el dissabte a la tarda és més fluix i avui tampoc no serà molt fort, però hem començat bé." Les perspectives del sector apunten un creixement de la facturació d'entre un 3 i un 5 %.

Panorama comercial doblement dividit aquest diumenge de rebaixes. D’una banda, entre les botigues que obren i les que no, cosa que canvia bastant en funció del barri: cap persiana abaixada al centre, on hi ha molts turistes de compres, i sí la majoria als establiments comercials més allunyats, com les botigues de Sants o la Vila de Gràcia. Segons ha explicat a BTV el vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç, Lluís Llanas, fora del centre de la ciutat avui només han obert entre el 22 i el 25 % dels establiments. De fet, molts petits i mitjans comerços opten per obrir només al matí, quan la gent volta més, i tanquen a la tarda, quan aprofiten també per descansar.

D’altra banda, de botigues, n’hi ha que realment van començar les rebaixes divendres passat i aquest cap de setmana han aprofitat per treure l’estoc de la temporada amb preus rebaixats entre el 30 i el 50 %, mentre que algunes marques fa setmanes que fan rebaixes i ara ja van per les segones, gairebé al 70 %. Fins i tot n’hi ha que ofereixen descomptes al llarg de tota la temporada, perquè diuen que necessiten renovar l’oferta més de dos cops a l’any.

El petit comerç català preveu facturar 800 milions d’euros en les rebaixes d’estiu. Si es compleixen les previsions, serà el primer cop que la xifra creixi des de 2008, la qual cosa seria un indicador que realment s’està superant la crisi. La presidenta de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Maria Rosa Eritja, confia que la recuperació econòmica animi el consum i faci pujar les vendes durant aquesta campanya d’estiu, que en aquest àmbit representa un 20 % de les vendes anuals.

Els sectors estrella són, com sempre, la moda, el calçat i l’equipament de la llar. Pels comerciants, que les rebaixes comencessin en divendres ha servit per animar el consum i iniciar tot un cap de setmana seguit de rebaixes, que s’ha completat aquest diumenge, dia d’obertura comercial autoritzada a tot Catalunya. Serà el primer i l’últim diumenge de rebaixes a la ciutat, perquè enguany l’Ajuntament, d’acord amb el sector, ha traslladat al maig i l’octubre els diumenges de comerços oberts als barris més turístics.