Al centre de Barcelona ja fa dies que les rebaixes estan en marxa. Alguns fins i tot es troben immersos en les segones rebaixes i amb descomptes de fins al 70 per cent. Queda clar, doncs, que la data tradicional de l'1 de juliol ha passat a millor vida per a bona part de les grans marques. Amb una llei catalana del comerç suspesa, moltes botigues han adoptat la norma estatal, que dóna llibertat total als períodes de rebaixes. El ritme de les grans botigues tèxtils amb promocions molt més llargues i canvis de col·lecció gairebé cada setmana és completament insostenible per al petit comerç que farà del període de rebaixes el seu cavall de batalla. És el cas de la Mariona, que avui està preparant les rebaixes de demà com mana la tradició. Amb el preu antic visible a l'etiqueta i posant-ne el de nou ben destacat. Ens comenta que, un cop s'engegui la nova llei catalana del comerç seguiran apostant pels períodes de rebaixes tradicionals, és a dir, els d'hivern i estiu. MARTA JULIÀ, botiguera de Sant Andreu: "Llavors no podem participar de descomptes massius ni de grans campanyes durant tot l'any perquè no ens podem mantenir." Des de la Fundació Barcelona Comerç fins i tot es vol impulsar una marca comuna entre tots els petits botiguers de Catalunya per valorar les rebaixes. PRÒSPER PUIG, vicepresident de la Fundadió Barcelona Comerç: "Nosaltres volem potenciar la marca rebaixes, rebaixes, rebaixes de sempre aquell article que tu has anat a veure a la botiga durant la temporada que tenia un preu i deies jo espero les rebaixes per esperar que es produeixi això." Unes rebaixes que, cal dir, es preveu que aniran força millor que les d'hivern. Només a Barcelona les botigues contractaran 20.000 treballadors nous, un 3 per cent més que en la campanya anterior.

La imatge de l’allau de clients entrant als grans magatzems en el moment en què obren l’1 de juliol per endur-se els articles més rebaixats té els dies comptats. Els comerços no estan obligats a fer rebaixes a partir d’aquesta data i, segons la llei espanyola que regula el calendari i els horaris comercials, poden oferir-ne quan vulguin. La regulació catalana volia frenar aquest i altres aspectes d’aquesta liberalització del comerç, però la darrera llei del Parlament de Catalunya que ho va intentar té diversos articles suspesos des de desembre de 2014. El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha anunciat una nova llei per regular el sector, però per evitar que el govern central la torni a portar al Tribunal Constitucional, els períodes de rebaixes seran ja orientatius, o sigui, de compliment voluntari.

Així doncs, la nova llei -que encara no s’està tramitant- vindrà a legalitzar la situació actual, en què alguns comerços fan rebaixes en els períodes tradicionals (de l’1 de juliol al 31 d’agost a l’estiu, i del 7 de gener al 6 de març a l’hivern), mentre que d’altres s’avancen algunes setmanes. Entre aquests últims hi ha grans cadenes com H&M, Mango, Benetton, C&A o Blanco, però també firmes mitjanes com Felgar o Casas. Cortefiel fa tantes setmanes que té rebaixes que a hores d’ara ja va per les segones rebaixes, les que arriben fins al 70 % del preu original. En canvi, El Corte Inglés i les marques d’Inditex (Zara, Pull&Bear, Bershka, Massimo Dutti) continuen apostant pels períodes tradicionals de rebaixes i les comencen, igual que bona part del petit comerç, aquest divendres.

Les estratègies comercials d’uns i altres són ben diferenciades. Les cadenes amb un calendari propi de rebaixes, incloses les botigues en línia, diuen que el consumidor els reclama renovar l’estoc més de dos cops l’any, per oferir novetats al llarg de tota la temporada. Per liquidar tot allò que en poques setmanes consideren que queda desfasat, cal anar fent rebaixes i promocions gairebé cada mes. En canvi, El Corte Inglés i les botigues d’Inditex entenen que les dates tradicionals atreuen molts clients a anar de rebaixes als seus establiments. El petit i mitjà comerç també ho veu així, i vol fer-ne bandera, promocionant amb campanyes de tot el sector que, encara que la llei no obligui, aquest divendres s’enceten les rebaixes a les botigues de proximitat.

I és que, malgrat que les rebaixes estiguin en hores baixes, la campanya que s’inicia aquest divendres encara generarà prop de 20.000 llocs de treball a la província de Barcelona, segons Adecco. A tot Espanya, un 3 % més que l’any passat. Segons l’estudi dut a terme per aquesta empresa de selecció i treball temporal, Catalunya és la comunitat autònoma on més contractes de treball se signen vinculats a la campanya de rebaixes, seguida de Madrid i la Comunitat Valenciana. Potser perquè aquí aquesta data encara és important, mentre que a la resta de l’Estat la liberalització del calendari és pràcticament total. Els perfils de les persones contractades són sobretot comercials, com ara promotors, hostesses d’imatge, teleoperadors, o dependents per al comerç de proximitat i per a les botigues d’electrònica, joguines, alimentació, cosmètica i alta perfumeria.