Vicenç Gasca, president de la Fundació Barcelona Comerç, que representa els 18 eixos comercials de la ciutat, considera que ha estat un “bon cap de setmana de vendes”. Pràcticament totes les botigues han aixecat la persiana aquest diumenge, el darrer festiu d’obertura autoritzada abans de Reis, i l’activitat comercial ha estat màxima a tota la ciutat. Als eixos més allunyats del centre, els barcelonins han anat de compres sobretot al matí, però al voltant del Portal de l’Àngel l’anar i venir de gent amb bosses de regals ha estat intens i constant durant tot el dia. De fet, les compres s’han anat incrementant progressivament des del dia 2 de gener, després d’una campanya de Nadal en què molts comerciants deien que havien fet menys caixa del que auguraven les bones expectatives prèvies. Ara, Gasca creu que aquest dilluns d’abans de Reis també serà un dia de moltes vendes i espera que els resultats d’aquests primers quatre dies d’activitat comercial del 2015 siguin ben bons.
Miquel Àngel Fraile, president de la Confederació de Comerç de Catalunya, coincideix amb aquest bon pronòstic. Preveu que l’increment de la facturació dels comerços durant totes aquestes festes, respecte a l’any passat, es quedi més a prop del 2% que no pas del 4% que havia previst inicialment. Perquè “vam ser massa optimistes” -diu- i, tot i que hi ha hagut més volum de vendes, també és cert que han estat més petites.
En tot cas, la setmana abans de Reis s’ha confirmat com la de més vendes de tot l’any. Sobretot pel que fa a les joguines, és clar, però també a les botigues de moda i d’electrònica. Fraile explica que tant els clients com els botiguers han començat a recuperar la confiança que permet que torni a créixer el consum. Això es veu en els increments de més del 7% interanual que mostren les xifres de pagaments amb targeta al conjunt d’Espanya (en el darrer trimestre amb dades disponibles, que és el tercer de 2014). Però també, pel que fa als comerciants, en l’obertura o ampliació de botigues a molts barris. Segons Fraile, el comerç urbà és el que més està creixent a l’empara d’aquest renaixement del consum, i això té l’avantatge que és el que genera més ocupació. A tot Catalunya s’han contractat aquest any 6.000 persones per treballar durant la campanya de Nadal, moltes més que un any enrere.
Rebaixes abans de Reis
Pel que fa a l’avançament de les rebaixes, acollint-se a la legislació espanyola d’horaris comercials, Gasca i Fraile coincideixen a subratllar que la majoria de comerços han optat per respectar la llei catalana, encara que estigui suspesa pel Tribunal Constitucional. Segons Fraile, menys del 20% de l’oferta de moda està ja en rebaixes aquests dies, mentre que tant el petit comerç com grans magatzems (El Corte Inglés) o cadenes (les d’Inditex) han preferit esperar al dia 7, data tradicional d’inici de la campanya.
Tanmateix, el fet que les rebaixes ja hagin començat en cadenes com Mango o H&M (i en moltes sabateries), ha obligat molts altres comerços a fer alguna cosa per competir amb aquestes en aquests dies de tantes vendes. Alguns s’hi han sumat, però la majoria ha optat per la tàctica clàssica d’oferir promocions com el 2×1 o descomptes en determinats productes, no pas en tots els que tenen a la botiga o l’aparador. Segons Vicenç Gasca, això “fa preveure una campanya de rebaixes molt agressiva, amb descomptes molt atractius per als clients per tal de superar les promocions d’aquests dies”.