Aquest cap de setmana comença el seguit de festius amb botigues obertes coincidint amb el començament de la campanya de Nadal 2023 i el Black Friday. Després dels embussos de dissabte als carrers del centre, que es van omplir de cotxes i compradors, aquest diumenge hi ha barcelonins que han aprofitat l’última jornada de descomptes per visitar els centres comercials i els grans eixos de la ciutat.

Massa diumenges per al petit comerç

A partir d’aquest diumenge, els comerciants podran mantenir la persiana oberta tots els festius fins el 7 de gener del 2024, que coincideix amb el començament de les rebaixes. Aquesta marató no acaba de convèncer el petit comerç. Hi ha eixos comercials que creuen que són massa diumenges de persianes aixecades, especialment per al petit comerç, i confien que les vendes fortes es concentraran els diumenges 10, 17 i 24 de desembre. Precisament aquest últim, el diumenge 24, a les portes de Nadal, creuen que funcionarà especialment bé pel que fa a les vendes.

Són massa diumenges oberts per al petit comerç, el de proximitat, el que viu dels nostres veïns. Això fa que per a nosaltres la campanya de Nadal comenci aquest any el dia 10”
Pròsper Puig, president de la Fundació Barcelona Comerç

Així ho explica Pròsper Puig, president de la Fundació Barcelona Comerç: “Són massa diumenges oberts per al petit comerç, el de proximitat, el que viu dels nostres veïns. Això fa que per a nosaltres la campanya de Nadal de festius comenci aquest any el dia 10. El dia abans de Nadal és diumenge i també serà un dia de vendes”.

Bona campanya de Nadal tot i la inflació

Tot i la situació de preus elevats per la inflació i de pujades dels lloguers i les hipoteques, els comerciants es mostren, malgrat tot, optimistes i creuen que aquesta serà una bona campanya de Nadal. Cal recordar que les vendes d’aquests dies suposen entre el 30 i el 40 % de les de tot l’any.

És com si tothom pensés que no passa res i que s’ha de celebrar el millor possible. Jo crec que això es notarà en les vendes”
Nuria Paricio, directora de l’eix comercial Barcelona Oberta

Per a Nuria Paricio, la directora de l’eix comercial Barcelona Oberta, aquesta campanya començarà amb bons estocs, especialment de roba d’abric que no s’ha pogut vendre per les altes temperatures d’aquests mesos. Paricio creu que Nadal també és un moment de l’any en què els ciutadans miren de no pensar uns dies en els problemes econòmics que viu la societat. “És com si tothom pensés que no passa res i que s’ha de celebrar i que hem de fer tot el possible per celebrar-ho el millor possible. Jo crec que això es notarà”.

El problema arribarà al febrer

La por dels comerciants es trasllada ara al primer trimestre del 2024, en concret al febrer, després de la ressaca de Nadal. Creuen que els consumidors disposaran de menys renda per dedicar al consum i que, per tant, les vendes baixaran en picat. “Preocupa perquè la gent per Nadal ja fa un esforç extraordinari i això ho pagarem quan arribin les factures de les targetes al febrer. Aquí ho començarem a patir perquè l’economia de les famílies justeja cada cop més, i tot i que la inflació comença a moderar-se, és a preus molt alts. El lloguer, l’energia… Hi ha un seguit de despeses que són fixes i la que és variable és la de la compra, la del consum, i aquí és on començarem a patir“, puntualitza Pròsper Puig.