Endoll llum

El 2021, el 33 % de les persones ateses pels Punts d’Assessorament Energètic de Barcelona (PAE) tenia un avís de tall de subministrament. En sis anys, aquests punts d’assessorament han doblat el nombre d’atencions a ciutadans que requereixen d’informació o atenció per poder exercir els seus drets energètics i tenir l’accés als subministraments bàsics com llum, gas i aigua garantits.

Durant l’exercici del 2021, 3.816 famílies van rebre avisos de tall per no poder pagar els subministraments. Això suposa que el 33 % de les persones que van acudir als PAE ho feien amb avisos de tall per part de l’empresa subministradora. Aquest 2021 els PAE han registrat un total de 517 talls de subministrament entre els usuaris: el 57 % són d’electricitat (297), el 29 % d’aigua (148) i el 14 % de gas (72).

Més de 100.000 talls d’energia evitats des del 2015

Els Punts d’Assessorament Energètic han ajudat a superar els 100.000 talls de subministrament evitats des de la seva creació, l’any 2015. En total, aquest servei ha fet les gestions per deixar sense efecte el tall de subministrament en 107.960 casos. Des que va obrir, el servei dels PAE ha atès les consultes de gairebé 155.500 persones, una dada que correspon a 60.500 llars de la ciutat.

Preocupació per l’encariment de la llum

Tres de cada quatre consultes que es van rebre entre finals del 2021 i principis del 2022 estaven relaciones amb el subministrament de la llum i el seu encariment. Del total, més de la meitat de les trucades estaven relacionades amb demandes d’assessorament per rebaixar el cost de la factura de la llum, ja fos a través de l’optimització de les factures o bé la sol·licitud del bo social. Durant el primer trimestre del 2022, aquest tipus de consulta ha anat creixent en volum mes a mes.

Les dones, qui més ho pateixen

Quant al perfil d’usuaris que sol·liciten aquest servei, el 65 % són dones, un 13 % de les llars ateses són llars monoparentals femenines, i el 45 % són llars formades per una sola persona. D’aquestes, el 66 % són dones que viuen soles, amb una mitjana d’edat de 66 anys. L’Ajuntament ha destacat que aquesta estadística confirma que les desigualtats econòmiques estructurals que pateixen les dones són un factor determinant a l’hora de patir situacions de pobresa energètica.

Gairebé el 70 % de les persones que han arribat als Punts d’Assessorament Energètic durant l’any 2021 han vingut derivades pels Centres de Serveis Socials o de les Oficines d’Habitatge, el 14 % recomanades per alguna persona coneguda i el 7 % a través de les diferents entitats socials.