Un any més torna al CCCB el World Press Photo, una de les principals mostres mundials de fotoperiodisme i fotografia documental. A partir del 10 de novembre i fins el 17 de desembre es podran veure les fotografies —119 en total— dels 24 guanyadors regionals i els 6 globals. S’hi tracten els temes més candents del 2022, com la invasió russa a Ucraïna, els conflictes migratoris o els nombrosos efectes de la crisi climàtica. Però els canvis que es van començar a aplicar en l’edició de l’any passat, quan es van deixar de banda les categories temàtiques, també han deixat lloc per a històries locals explicades per fotoperiodistes autòctons.

La foto escollida com a millor de l’any 2022 és el moment, captat pel fotògraf ucraïnès Evgeniy Maloletka, en què s’evacuava de la maternitat de Mariúpol, a Ucraïna, una dona embarassada després d’un atac aeri rus. El nen va néixer mort i la mare va morir poc després. El millor reportatge fotogràfic, ‘El preu de la pau’, ens transporta a l’Afganistan. El danès Mads Nissen va posar la mirada en les dures condicions de vida dels afgans des del retorn al poder dels talibans.

La fotografia guanyadora del 2022, d’Evgeniy Maloletka

Sense deixar l’Àsia central, el millor reportatge a llarg termini, de la fotògrafa armènia Anush Babajanyan, parla de la lluita per l’aigua entre quatre països, el Tadjikistan i el Kirguizstan, al nord, i l’Uzbekistan i el Kazakhstan, al sud. De fet, els efectes del canvi climàtic agafen cada vegada més protagonisme a l’exposició.

Els oasis que estan desapareixent al Marroc, les inundacions a Austràlia, la falta d’aigua a l’Àsia central… totes aquestes regions ens parlen d’una crisi climàtica que cada any veiem més present a l’exposició”
Marta Echevarría, comissària de la World Press Photo Foundation

També hi són presents els conflictes migratoris. I en aquest àmbit, trobem l’únic espanyol premiat aquest any, César Dezfuli, que va acompanyar una embarcació de rescat al Mediterrani per posar nom i cognom als migrants. També s’hi pot veure un reportatge del fotoperiodista de Saragossa Emilio Morenatti, que va obtenir una menció d’honor per una sèrie de retrats de persones que han tingut amputacions a Ucraïna durant la invasió russa.

Una de les fotos del reportatge d’Emilio Morenatti

El canvi radical d’estratègia del World Press Photo

L’any passat el World Press Photo va canviar radicalment l’estratègia i va deixar de banda les categories temàtiques per donar pas a la divisió per regions i formats. Això ha augmentat la diversitat d’origen dels fotògrafs i ha fet aflorar històries locals que difícilment arribaven al certamen. Hi podem trobar, per exemple, un reportatge sobre els Golden Gays de Filipines, o un altre sobre un projecte de protecció de les alpaques al Perú.