Una de les cites marcades al calendari per tot amant de la fotografia, el World Press Photo torna a ser a Barcelona, com sempre al CCCB. Mostra els millors treballs de fotoperiodisme del 2021, però en aquesta ocasió ho fa amb canvis importants que busquen aconseguir més diversitat de mirades. Els responsables del World Press Photo han eliminat les categories temàtiques habituals i atorguen premis segons el format: millor fotografia individual, millor reportatge fotogràfic, millor projecte a llarg termini i la categoria format obert, que permet introduir-hi elements de postproducció.

La fotografia guanyadora a la categoria fotografia de l’any, de la canadenca Amber Bracken

A més, han dividit el món en sis grans zones i es donen premis regionals en cada categoria. Segons una de les comissàries de l’exposició, Martha Echevarría, aquestes novetats han fet que “la majoria dels treballs siguin de fotògrafs locals o bé que duen com a mínim 10 anys documentant una regió concreta”. Això ha de permetre acabar, ha afegit, amb la mirada eurocentrista d’edicions anteriors: “La gran majoria dels premiats han estat històricament fotògrafs europeus o nord-americans, que tenen més privilegis”.

Una de les fotografies del reportatge de Matthew Abbott, que retrata les cremes controlades que duen a terme indígenes australians

Segons Echevarría, el canvi en els premis “ha elevat la profunditat i els matisos” dels reportatges i fotografies que es poden veure al World Press Photo. També han canviat els temes a tractar, amb menys presència de conflictes bèl·lics, i molta més de comunitats concretes, com la sèrie de Matthew Abbott, premiada com a millor reportatge gràfic i que mostra les cremes controlades per prevenir incendis forestals que duen a terme els indígenes australians.

El Format Obert, una novetat que obre la porta a la postproducció

Tradicionalment, els jutges del World Press Photo han vetat qualsevol tipus de manipulació de les fotografies que en modifiqui la captura original, però des d’aquesta edició un dels premis, el de Format Obert, sí que permet l’ús de postproducció o d’elements aliens a la fotografia. “Això ens permet buscar altres formes de narrativa i d’explicar històries, que d’altra manera haurien quedat excloses del certamen”, ha destacat Echevarría.

Una de les fotografies guanyadores del Format Obert