Segons la tradició cristiana, en el segle III dC, Santa Eulàlia va ser sotmesa amb només 13 anys a múltiples turments abans de ser crucificada. La literatura ha relatat amb cruesa la figura de la màrtir, però la iconografia dels segles XVIII i XIX n'ha fet una interpretació molt més clàssica i estilitzada. Aquesta doble perspectiva és el punt de partida de la mostra, que reflexiona sobre la relació dels barcelonins amb el mite de la santa. JORGE EGEA, cocomissari "Des del punt de vista contemporani això ens servia per parlar del culte a les icones i també del maltracte de la imatge, i també, d'alguna manera de la vioència en el món contemporani, però sempre com a referent tenim a Santa Eulàlia." Des de la sèrie de troncs d'arbre maltractats d'Adrian Arnau, fins a l'exaltació del realisme del barroc, o la ceràmica de Lara Montenegro que representa en 13 tubs les 13 tortures. La relació amb la ciutat també hi és present. Barcelona té molts espais que la tradició vincula amb la llegenda i que Dani Pujalte ha fotografiat de nit. Localitzacions com el carrer del Desert, on va néixer, o Santa Maria del Mar, on va ser enterrada abns de ser traslladada a la catedral. JORGE EGEA, cocomissari "Hi ha gent que ha treballat des del cos, des de la imatge maltractada del cos, des de l'espai...i després també han vingut una colla d'artistes italians que han treballat molt amb els diferents estats de la iconografia." L'exposició estarà oberta fins a finals de mes i a la tardor viatjarà a Itàlia.

La iniciativa parteix de The Crossing Lab, un laboratori d’investigació i creació artística de la Universitat de Barcelona, que volia reflexionar sobre la figura de la màrtir cristiana. El punt de partida del projecte són les diferències que hi ha entre l’adoració a la santa i la destrucció i maltractament de la icona.

A partir d’aquí, 16 artistes nacionals i italians han creat la seva representació de la copatrona de Barcelona, cadascú des de la seva disciplina artística, sobretot l’escultura i la fotografia, però també les arts plàstiques com la pintura.

El projecte ha estat finançat a través de micromecenatge i, a banda de l’exposició, inclou també un llibre catàleg.