L’empresa no s’explica sense Barcelona, i les comunicacions marítimes de la ciutat tampoc no s’expliquen sense Transmediterránea. Tant que “el desenvolupament econòmic i social de les illes Balears ha estat molt important, des de Barcelona“, explica Mario Quero, director general de la naviliera.  Segons reconeix Quero, “tota la història de la companyia està lligada a Barcelona“. En aquest sentit, la mostra permet conèixer algunes de les etapes més destacades d’aquests 100 anys d’activitat. En un primer moment, s’aborden els anys 20 del segle passat, bàsicament, amb fotografies i reproducció de documents (el de la constitució de l’empresa).

També repassa els anys posteriors a la Guerra Civil i la Segona Guerra Mundial —l’empresa no va aturar les connexions amb les Balears—, fins arribar a finals dels 70, l’època de la nacionalització. Una fotografia a escala de la sala de butaques i d’una botiga a bord expliquen com es va modernitzar l’operadora, amb la incorporació “del servei de càrrega rodada i els serveis que es donaven als passatgers”, recorda Quero. La mostra acaba amb la privatització —el 2004— i els temps actuals, d’on destaquen imatges i vídeos que mostren com “ara mateix es navega com si es tractés d’hotels que suren, amb restauració, piscina i discoteca“, descriu.

Tocar la història

Un dels atractius d’aquesta exposició és que cada etapa s’acompanya d’una maqueta d’embarcació representativa: així, trobem reproduccions del ‘Vapor ciudad de Sevilla’, o el ‘Fast Ferry Alcántara’, i d’objectes que es poden tocar, com uniformes de la tripulació, mobiliari de les cabines i peces de les vaixelles, o timons i material dels ponts de navegació. El recorregut es completa amb algunes fotografies curioses, com les del rodatge d’espots publicitaris fets a bord, o de l’enregistrament del programa ‘Aventura 92’, de Miguel de la Quadra-Salcedo.

La mostra serà al Museu Marítim de Barcelona, a les Naus de les Drassanes, fins a l’1 de maig.