El Liceu estrena per primer cop una òpera composta per una dona catalana, ‘Alexina B.’, de la barcelonina Raquel García-Tomàs. És, a més, la primera òpera que té com a protagonista un personatge intersexe. El llibret és basa en les memòries que va deixar escrites la francesa Herculine Barbin, el primer testimoni documentat d’una persona intersexe. Va néixer el 1847 i es va suïcidar als 29 anys.

García-Tomás volia que l’òpera fos en francès, motiu pel qual el llibret el signa Irène Gayraud, professora a la Sorbona i especialista en estudis de gènere. Segons la llibretista, “és veritat que és una història tràgica perquè acaba amb suïcidi, però en la vida d’Herculine Bardin també hi va haver llum, moments de felicitat. Es llegeix en les memòries i ho he volgut reflectir”.

Electrònica i elements del passat

La partitura de Raquel García-Tomás incorpora al llenguatge actual (amb pinzellades d’electrònica) ressonàncies al segle XIX (Liszt, l’òpera francesa). “És trobar la manera d’esmentar la música del XIX, transformar-la de cop i volta en una textura electrònica i que tingui lògica amb la dramatúrgia”, explica García-Tomás.

Dramatúrgia que du a escena la directora Marta Pazos, que també ho va ser d’una òpera anterior de García-Tomás, ‘Je suis narcissiste’. Pazos considera l’estrena “un moment històric perquè en 175 anys només ha estrenat al Liceu una altra compositora”. Sobre la posada en escena detalla que “quan una escriu un diari es converteix en dramaturga de la seva vida. Per això s’alternen escenes realistes amb altres més abstractes o que van a l’estat emocional. També n’hi ha que mostren temps diferents”.

Dos temps diferents interaccionen en una mateixa escena

Ernest Martínez-Izquierdo dirigeix una versió reduïda de la Simfònica del Liceu amb piano, arpa, cordes i fustes, a les quals s’afegeix puntualment l’electrònica. El repartiment l’encapçala la mezzo Lidia Vinyes-Curtis en el paper d’Alexina B. La soprano Alicia Amo interpreta la Sara, la seva amant, mentre que la soprano Elena Copons, la mezzo Mar Esteve i el contratenor Xavier Sabata es reparteixen la resta de papers. També hi intervé el Cor Vivaldi-Petits Cantors de Catalunya.