Discoteques i sales de concerts de la ciutat s’han sumat a la iniciativa de l’Aliança Empresarial pel Turisme i l’Oci Nocturn i ProNoche d’un minut de silenci “per salvar la música i la nit”. Les discoteques aturaran la música i emetran missatges reivindicatius i de protesta de la campanya. El grup madrileny Ratio ha compost una cançó especialment per a la campanya “Salvemos la noche”, que pretén popularitzar-se a Internet. Les sales demanen el suport i la mobilització del públic a través de les xarxes socials en defensa de la vida nocturna i la música en directe.

El minut de silenci d’aquest dissabte és el primer acte de la campanya “Salvem la música i la nit”, que vol denunciar la situació de l’oci nocturn i la música per la pujada de l’IVA al 21 %. Volen l’aplicació de l’IVA turístic del 10 % en el sector de l’oci i la música en viu.

Des de l’inici de la crisi econòmica, 4.500 discoteques i sales de concerts a tot Espanya han hagut de cancel·lar els programes o tancar definitivament, 803 a Catalunya. Per exemple, el festival Envivo ha hagut de cancel·lar-se a Barcelona i a Rivas Vacias-Madrid i restablir-se a Bilbao i el Rototom Sunsplash veu perillar la seva continuitat a Benicàssim.

L’escena musical local, amenaçada

Les discoteques es queixen d’una baixada d’ingressos en els últims dos anys i la reducció de la contractació de músics professionals. El sector remarca que el que surt més perjudicat per la pujada de l’IVA és la programació estable de les sales. Per tant, l’escena local i de retruc als joves que en són consumidors i treballadors es queden sense oportunitats. Creuen, doncs, que la pujada de l’IVA fins al 21% en aquest sector cultural és una mesura més ideològica que no pas econòmica perquè no s’ha recaptat el que s’esperava.

Els establiments també veuen perillar els mitjans especialitzats, les marques de beguda, les empreses d’imatge i de so i totes les que estan vinculades amb els espectacles musicals.