Ferran Barenblit té un objectiu ambiciós: repensar el plantejament del MACBA, que no passa pel millor moment després de la polèmia sortida de Bartomeu Marí arran de la programació de l'exposició "La Bèstia i el Sobirà". Barenblit, però, no ho tindrà fàcil. D'una banda el pressupost del museu ha disminuït en 200mil euros respecte a l'any passat, quedant-se en els 10.400.000. De l'altra, haurà d'esperar que l'Ajuntament esculli per concurs públic el conservador en cap i el cap de programes del museu. Una nova condició pel fet de ser el màxim aportador al MACBA, amb 4,3 milions d'euros. FERRAN BARENBLIT, director del MACBA "Estem en un procés de reconsideració, com tota la ciutat, de quin és el rol de les institucions culturals, i en particular del MACBA, que es va inaugurar el 95, acabem de fer 20 anys, i estem pensant quin volem que sigui el MACBA del 2035, per això hi ha alguns canvis tant circumstancials com estructurals que estem fent i estem reflexionant com s'han de fer, és veritat que la programació d'aquest any és un marc molt bo per pensar en aquestes qüestions." De la part artística Barenblit ha heradat de Bartomeu Marí quasi tota la programació, l'única nova aportació del nou director és 'Punk', una mostra que explorarà els rastres d'aquest gènere musical en l'art contemporani. A més, es podrà veure, per primera vegada a Espanya, una exposició monogràfica del nord-americà Andrea Fraser. També passaran pel museu obres de José Antonio Hernández-Díez i Antoni Miralda i tancarà l'any una mostra que parlarà de l'Espanya dels anys 80.

La nova temporada del Museu d’Art Contemporani de Barcelona, el MACBA, arriba marcada per diverses novetats importants. La més destacada, el paper que hi tindrà el nou director, Ferran Barenblit, que hereta el càrrec després de la controvertida gestió dels seu predecessor, Bartomeu Marí. Per Barenblit, ara que el MACBA ja ha fet 20 anys -es va inaugurar el 1995- és “el moment de reflexionar sobre com ha de ser el MACBA de 2035”. Per dur a terme aquesta refundació, però, Ferran Barenblit disposarà d’un pressupost una mica més reduït que el de l’any passat. La xifra total ascendeix als 10.400.000 euros per a aquest nou any, 200.000 euros menys que la temporada anterior.

Un altre dels canvis destacats és el paper principal que assumeix l’Ajuntament en la provisió d’aquest pressupost. Com a responsable de la major part de la inversió econòmica del museu, el consistori podrà designar tant el conservador en cap del museu com també el cap de programes.

Andrea Fraser, Antonio Miranda i el punk, exposicions destacades de 2016

El Convent dels Àngels acollirà al març l’obra de José Antonio Hernández-Díez, que donarà el tret de sortida a la temporada amb una exposició de les peces que l’artista va crear entre finals dels vuitanta i principis dels noranta. Algunes no s’havien vist des que es van exposar per primera vegada.

A l’abril Andrea Fraser analitzarà les motivacions de diversos artistes en funció del seu teixit social, dels conflictes interns, mecanismes i estructures jeràrquiques en què vivien.

El punk prendrà protagonisme al maig, amb una exposició que reflexiona sobre la influència d’aquest gènere en l’art actual. Es mostraran les tipologies emprades per una cinquantena d’artistes i el ressò que han tingut en l’actualitat.

Pel que fa a l’estiu, el museu inaugurarà una nova exposició de la Col·lecció MACBA, que pretén rellegir el patrimoni cultural que aglutina, i s’hi inclouran obres mai vistes.

A la tardor el museu acollirà dos artistes. D’una banda, es farà una mirada a l’Orient Mitjà, el nord d’Àfrica i la diàspora àrab, sota el guiatge d’Akram Zaatari, que analitza els vint anys de la Fundació de la Imatge Àrab (AIF) i les múltiples condicions de la fotografia. D’altra banda, l’exposició “Miralda. Madeinusa” documentarà, per primera vegada, els projectes que Antoni Miralda va fer als Estats Units des de meitat dels setanta fins a final dels noranta.

“Els vuitanta. El que l’eufòria va ocultar” tancarà l’any explorant la situació de l’estat espanyol als anys vuitanta, moment en què els partits polítics utilitzaven la cultura com una gran potència de mediació.

Durant el 2016, també començaran nous tallers amb escoles, instituts i universitats, en què col·laboraran diversos artistes. També continuaran els programes estables com el MACBA es Viu, el MACBA en Família i Habitació 1418.