Foto: Pau Cortina (ACN)

(ACN) El Gran Teatre del Liceu i el Teatro Real de Madrid han anunciat aquest dilluns un acord per coproduir sis òperes els propers anys i un abonament conjunt de quatre espectacles per a la temporada vinent. L’entesa s’ha formalitzat en la reunió extraordinària que els patronats de les dues institucions celebren aquest migdia a Barcelona, com a mostra de la seva voluntat de cooperació, segons han manifestat.

Represa de les relacions entre els dos teatres

Els patronats del Liceu i del Teatro Real s’han reunit per tercera vegada en la seva història. La primera va ser l’any 2008 i la darrera el 2017. Els seus presidents han emmarcat la trobada en un ambient de “represa” de les relacions entre els dos teatres i, segons han assegurat, com un reflex de la seva col·laboració en l’àmbit artístic i institucional.

Salvador Alemany, director del Liceu, ha destacat que “cada un d’aquests teatres no competeixen l’un amb l’altre i que aquesta lliga és una lliga amb nosaltres mateixos: hem de millorar cadascú, això no és una confrontació entre teatres, avançar i millorar és l’objectiu”.

La bona entesa es concreta per ara en l’acord per coproduir els propers anys sis títols operístics: ‘Evgeni Onegin’, ‘Jenufa’ i ‘La fanciulla del West’ (liderades pel Liceu) i ‘Rusalka’, ‘Maria Stuarda’ i ‘La sonnambula’ (liderades pel Real). Això, al marge de la coproducció ja anunciada per a la temporada vinent, ‘Dido & Aemeas’, que es veurà a tots dos teatres.

També s’ha presentat un abonament conjunt dels dos teatres (amb tan sols 100 unitats) que inclou quatre espectacles: ‘Il trittico’ (Liceu), ‘Macbeth’ (Liceu), ‘Nixon in China’ (Real), ‘Il turco in Italia’ (Real). L’abonament és per funcions de cap de setmana.

Un abonament conjunt que segons el president del patronat del Teatro Real, Gregorio Marañón, “té molt sentit des d’un punt de vista tant cultural com institucional”.

“Oasi de convivència”

El president del patronat del Teatro Real ha aplaudit la tercera reunió entre “les dues grans institucions del nostre país en l’àmbit de les arts escèniques i musicals”, i ha dit —citant Salvador Alemany— que s’ha produït un “oasi de convivència enormement fructífer, per les institucions i per la ciutadania; en aquest camí estem disposats a seguir”.

Estirant d’aquest fil, el ministre de Cultura i Esports, Miquel Iceta, ha considerat un motiu d’alegria “l’aposta intel·ligent de suma entre Barcelona i Madrid” per part dels dos teatres. “Lluny d’enterbolir o desfigurar, potencia el valor de cadascuna de les ciutats i ofertes culturals. Espero que sigui només un pas que permeti oferir al turisme d’Espanya i d’arreu del món una oferta poderosa i complementària”, ha desitjat. Iceta també ha dit que la col·laboració entre les dues ciutats és més habitual “del que pensem” en l’àmbit empresarial i cultural i ha animant “les institucions” a fer el mateix.

D’esquerra a dreta, el president del Teatro Real, Gregorio Marañón, el ministre Miquel Iceta i el president del Liceu, Salvador Alemany

A la trobada dels dos patronats també hi eren la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, la seva homòloga a la Comunitat de Madrid, Marta Rivera de la Cruz, així com els directors generals i artístics dels dos teatres, Valentí Oviedo i Víctor Garcia de Gomar en el cas del Liceu, i Ignacio García-Belenguer Laita i Joan Matabosch, en el del Real.