La programació del SonarExtra ofereix als assistents una ruta especial per Barcelona amb parades al CCCB, la Fundació Tàpies, l’Hotel ME (al carrer de Casp) o el Palau Güell. És aquí on l’Hyperorgan es presentarà en societat. L’instrument encara està a les beceroles però ja ha demostrat que l’orgue, que associem moltes vegades a música d’església, està passant per una segona joventut.

Creativitat sense barreres humanes

Una de les grans aportacions de l’Hyperorgan és que està pensat no només per facilitar la feina als organistes de tota la vida, sinó que també permet a altres artistes, de manera senzilla, explorar els límits d’aquest nou instrument.

Altres artistes podran, a través del MIDI, fer sonar l’orgue i fer coses que, fins i tot, un organista normal no podria fer, com arpegis sense fi o clústers immensos
Albert Blancafort, mestre orguener i constructor de l’orgue del Palau Güell

Albert Blancafort és mestre orguener i constructor de l’orgue del Palau Güell. “Un Hyperorgan és un orgue expandit, un orgue que pot donar moltes més eines creatives, […] altres artistes podran, a través del MIDI, fer sonar l’orgue i fer coses que fins i tot un organista normal no podria fer, com arpegis sense fi o clústers immensos. Estem obrint les portes a la creació d’una manera encara insospitada, no coneixem els límits“.

Albert Blancafort experimentant amb l’Hyperorgan del Palau Güell

Hyperorgan 1.0

Aquest cap de setmana, diferents especialistes en l’Hyperorgan, especialment arribats de l’Europa central, s’han trobat a la ciutat d’Amsterdam. Es tracta d’una comunitat molt jove, amb uns dos anys d’història, en la qual Barcelona ja està representada.

Blancafort explica la seva experiència en aquest simposi: “S’ha parlat de projectes com la incorporació de la IA o construir una xarxa planetària en què els orgues puguin sonar a la vegada. Això ho hem experimentat aquest cap de setmana a Amsterdam, quatre instruments sonant a la vegada, al Japó, Austràlia, Alemanya i Suècia. Això obre molt la ment i, d’altra banda, fa que el concepte que existia d’orgue, com una cosa antiga i passada, es rejoveneixi“.

En el futur també hi podria haver, segons Blancafort, un concert en què els assistents, a través dels seus dispositius mòbils, poguessin aportar una estrofa i acabar component una peça d’allò més heterogènia.

L’experiència de la sala central del Palau Güell

Aquest mestre orguener també destaca la importància que el primer concert de l’Hyperorgan es faci a l’espai central del Palau Güell. “El públic viurà l’experiència de conviure en un espai Gaudí amb una música que no és de l’època de Gaudí, sinó que reinterpreta la filosofia de quan Gaudí va fer això, quan aquesta arquitectura era hipermoderna. El que volem és fer reviure aquest esperit creatiu de la ciutat a través de la música”.

Fer que les persones escoltin en posició horitzontal en primer lloc el que fa és orientar les orelles a la cúpula, que actua com un altaveu natural
Albert Blancafort, mestre orguener i constructor de l’orgue del Palau Güell
La cúpula de la sala central del Palau Güell

Albert Blancafort també posa especial èmfasi en les condicions d’escolta de la peça musical. “El fet de posar unes gandules i fer que les persones escoltin en posició horitzontal en primer lloc el que fa és orientar les orelles a la cúpula, que actua com un altaveu natural, però també et fa relaxar-te, tancar els ulls i que la música penetri en tu d’una manera completa. Perquè si estàs dempeus la part racional encara treballa massa. Per mi és una de les millors acústiques de Barcelona“.