La maniobra de trasllat s’ha fet envoltada de molta expectació i ha consistit en una operació minuciosa perquè són peces molt delicades i de grans dimensions, d’uns quatre metres d’amplada per tres d’alçària.

Per poder introduir-les a les instal·lacions del carrer d’Aragó ha calgut desmuntar tota l’estructura de la porta principal. Un cop a dins, els quadres s’han mogut amb una grua aranya, per tal d’elevar les obres i poder-les col·locar a la sala d’exposició, que es troba en un nivell inferior.

Només el trasllat del primer quadre ha comportat una hora de treball d’una desena d’operaris, que en acabar han hagut de fer un recés per abaixar la tensió i poder continuar. Un cop a lloc, els tècnics del museu han obert l’embalatge del quadre per comprovar-ne quin és l’estat de conservació. Demà dimecres començaran les tasques de conservació de l’obra.

Els quadres arriben procedents de les seves seus actuals a la Fundació Beyeler de Basilea, a l’Artium de Vitòria i el museu Louisiana de Copenhaguen. En aquest últim cas, l’obra es conservava al magatzem i feia anys que no s’exposava. Per això, en acabar l’exposició, el quadre es quedarà a la fundació, on es restaurarà.

El Tàpies polític

La sèrie de grans dimensions és un dels punts àlgids de l’exposició “Antoni Tàpies. Biografia política”, que s’inaugurarà el 7 de juny. S’hi mostraran obres de les dècades 50 i 60 del segle passat, en què l’artista es va situar com un dels noms més importants de l’art de la postguerra europea. L’exposició aplegarà conjunts i sèries que mostren el compromís de Tàpies per donar visibilitat a la lluita antifranquista.

Aquestes obres són les primeres que Tàpies va fer al seu estudi del carrer de Saragossa de Barcelona i responia a la invitació del director de la Documenta a fer obres de gran format. El director de la Tàpies, Carles Guerra, remarca que la sèrie és representativa del moment de maduresa abstracta màxima de l’artista.