(ACN) La demanda dels jocs de rol s’ha disparat en els darrers anys a les botigues barcelonines. Sèries com Big Bang Theory, Stranger Things o el llançament del videojoc Baldur’s Gate 3 han contribuït a la popularització d’aquest tipus d’experiències narratives en les quals els jugadors poden interpretar personatges o grups en situacions fictícies. Segons Juanan Martínez, de Dungeon Marvels, els jocs de rol fomenten la imaginació, l’empatia i la col·laboració. “Va més enllà de guanyar o perdre, es tracta de crear una història interessant per a tots els participants”, sosté.

Jocs individuals o en grup

Els jocs de rol són experiències narratives que es poden fer en solitari o amb més gent, en les quals els jugadors poden interpretar diferents personatges o grups de personatges que es troben amb situacions fictícies. A diferència d’altres tipus de jocs —que compten amb una sèrie de normes molt més marcades— els de rol tenen un major marge de decisió, un fet que permet crear una història en temps real que canvia en funció de la partida.

La llibertat dels personatges i l’aspecte narratiu són dos elements en comú que tenen tots els jocs d’aquest tipus, si bé poden incorporar-ne altres d’opcionals com, per exemple, la presència d’un master –una persona que controla la història i que guia els jugadors—, o materials com daus, miniatures, cartes o taulells. Tal com assenyala Miquel Llagostera, de la llibreria Gigamesh, els jugadors són els protagonistes i poden prendre “bones o males decisions”, que faran que la història avanci cap a un costat o un altre i arribi a un final determinat.

Mig segle de jocs de rol

Nascuts al voltant dels anys setanta, els jocs de rol han anat evolucionant i obrint pas a noves propostes més enllà de l’imaginari col·lectiu que, sovint, els situa exclusivament en uns escenaris fantàstics. “Hi ha tota classe d’aventures”, insisteix Llagostera, “n’hi ha de fantàstiques, però també en podem trobar de futuristes, de pirates, d’investigació o de terror”. A més, durant aquests cinquanta anys de vida els jocs de rol han anat incorporant una varietat molt àmplia de suports que han facilitat que el seu públic sigui divers i transversal.

Augment de la popularitat

Des de fa uns anys els jocs de rol estan passant per un moment dolç gràcies a diferents factors. Segons Martínez una part prové de la seva representació a sèries com Big Bang Theory o Stranger Things, en la qual els protagonistes juguen a Dungeons & Dragons. Llagostera hi afegeix altres noms com La leyenda de Vox Machina i també el llançament del videojoc Baldur’s Gate 3, que l’any passat va guanyar un dels principals guardons a The Game Awards.

El contingut que publiquen alguns influenciadors a les xarxes o les partides en directe també han servit per acostar els jocs de rol i fer-los guanyar adeptes.

Els límits els posa la imaginació

Martínez deixa clar que cada vegada hi ha més interès a jugar i que, a Barcelona, es poden trobar grups a molts llocs diferents que organitzen partides. El principal atractiu, segons ell, no deixa de ser que fomenten “la imaginació”, ja que els protagonistes han de reaccionar a certs elements, pensar les seves pròpies solucions davant les adversitats, i també col·laborar per avançar en la trama. “El que és més important és gaudir del viatge”, remarca. Per a Llagostera, de la llibreria Gigamesh, és igual d’important la partida com el debat que pot generar posteriorment.