El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha començat aquest mes d’octubre els treballs a l‘estació de Sanllehy després que quedessin aturats fa 13 anys, el 2011. Es finalitzarà el pou de l’estació, al barri de la Salut i fronterer amb Can Baró, i es construirà la galeria que ha de connectar amb el túnel. Tot plegat té un pressupost de 12,8 milions d’euros.
Aquestes són unes obres que formen part de la fase de finalització del tram central de l’L9 i l’L10 i han de permetre completar l’obra civil de l’estació. Actualment se n’ha executat només un 42 %. Pel que fa al pou, hi ha excavats 52 dels 78 metres previstos i, per tant, encara en falta un 34 %.
Tres anys i mig d’obres
La fase que s’enceta ara serà llarga —durarà tres anys i mig—, ja que es tracta d’unes obres de gran envergadura i prioritàries pel funcionament de la línia. La particularitat a Sanllehy és que té el pou més profund de tots i la galeria també ha de ser gran perquè ha d’incloure ventilació.
El 2028 s’haurien d’acabar aquests treballs si tot va segons el previst, tot i que no hi ha un calendari marcat.
Tancament de la plaça mentre durin els treballs
La represa dels treballs ha comportat el tancament i ocupació de nou de la plaça de Sanllehy, on s’ubicarà la futura estació. Els treballs dels primers mesos es faran en superfície: la instal·lació de pantalles fonoabsorbents i tasques preparatòries per a la reobertura i represa de l’excavació del pou.
Prèviament, durant el mes de setembre ja s’han dut a terme les mesures de prevenció, vigilància i control, incloses dins la campanya d’auscultació i d’inspeccions d’edificis de l’entorn de les obres.
El veïnat, pendent de la represa d’obres
Feia temps que els veïns de la plaça de Sanllehy esperaven aquest moment. Tot i tenir una estació de metro en aquest punt neuràlgic del barri es considera una bona notícia, lamenten que les obres s’hagin anat endarrerint, després que quedessin aturades el 2011 per manca de pressupost. Creuen, a més, que com que aquesta és una zona amb molta pressió turística, sobretot pels autobusos, la situació millorarà quan hi hagi la parada de metro.
Els veïns s’han mobilitzat diverses vegades pel que fa a la plaça i estació de Sanllehy. Van estar un temps reclamant que es cobrís el pou de les obres situat a la plaça de Sanllehy, mentre no es reprenia la construcció del tronc central de l’obra i, finalment, van aconseguir que es reurbanitzés l’espai. Ara, la tornaran a foradar i es tornaran a quedar sense aquest espai per al veïnat, un fet que lamenten alguns veïns, tot i que és un fet que ja sabien que passaria. Caldrà esperar que un cop acabats els treballs es faci la reforma definitiva de la plaça.
Les altres línies es podran descongestionar
Promoció del Transport Públic (PTP) també ha valorat positivament la represa dels treballs de l’L9 aquest dimarts. Considera molt important acabar aquesta obra per descongestionar les principals línies de metro de la ciutat, com són l’L1 i l’L5 que estan arribant al límit de capacitat. Es guanyarà “més capacitat de transport públic i, per tant, hi haurà més capacitat per treure els cotxes de la carretera”.
Les obres de l’L9 i l’L10 en altres estacions
Les obres del tram central a l’estació de Mandri estan centrades a construir el futur vestíbul i la sortida d’emergència. En aquest cas, el pou, de 75 metres de profunditat, ja està excavat. Quant al pou de Sarrià, només queda per excavar-ne un 25 %. Recentment han començat també els treballs per conformar l’estructura interior de l’estació de Maragall. Igualment està en marxa la col·locació de la llosa intermèdia del túnel, que separarà un sentit de l’altre els trens, entre les places de Maragall i Lesseps, així com el macropou de la Sagrera, que connectarà el tram en servei actual de l’L9 i l’L10 amb el futur tram que entrarà en servei.
La tuneladora del tram central està actualment a Mandri, on s’estan fent tasques de manteniment i posada a punt per encarar el tram pendent fins a Lesseps.