L’ADN del ‘Crític’ vol ser l’anomenat “slow journalism”, és a dir, un periodisme reposat, centrat en la investigació i l’anàlisi en profunditat. Roger Palà, un dels impulsors del projecte, explica que vivim en una voràgine d’informació i que ens cal “menjar menys però pair bé”. Per això, defensen fer poques peces periodístiques però amb més profunditat i es comprometen a publicar un reportatge d’investigació i una entrevista setmanalment. Així doncs, volen prendre certa distància amb el seguiment de l’actualitat al minut a minut.

Palà reconeix que la primera llavor de ‘Crític’ és l’Anuari Media.cat. A partir d’aquí, es proposen donar veu als silencis mediàtics i analitzar temes de política, economia i societat amb “un periodisme que esgarrapi” però sempre amb rigor. Com a mínim un cop a l’any, es publicarà en paper un monogràfic sobre temes de gran rellevància. El primer es dedicarà al procés sobiranista de Catalunya.

El model de cooperativa és l’altre pilar fonamental del projecte, liderat per Roger Palà, Sergi Picazo i Joan Vila. Les subscripcions seran la via principal de finançament del mitjà i han establert que la publicitat no podrà superar mai el 25% dels ingressos. D’aquesta manera, volen garantir la independència del mitjà respecte a grans anunciants.

Palà i Picazo han decidit llançar-se a la piscina de ‘Crític’ fins al punt que han deixat les seves feines principals per centrar-se en el projecte. Palà reconeix que el salt fa una mica de por però assegura que en aquests moments es donen molts condicionants per fer-lo: la crisi en els grans mitjans, les condicions laborals precàries, una demanda creixent de periodisme valent i eines per arribar a l’audiència.

[Foto: Miquel Pellicer]

Des de ‘Crític’, són conscients que es dirigeixen a un nínxol de públic i reconeixen que la campanya de micromecenatge que han engegat a Verkami serà un “estudi de màrqueting en directe”. En les primeres hores ja han recollit més de 10.000 euros. Diverses cares conegudes com qui va ser la portaveu de la PAH, Ada Colau, l’actor Queco Novell o l’exconseller de Cultura Joan Manel Tresserras han participat en un vídeo per difondre el projecte.

L’objectiu és publicar el número 0 de ‘Crític’ el pròxim mes de setembre. També preveuen que el monogràfic ‘El procés’ surti al carrer a l’octubre.