Meritxell Colell

, una dels 15 cineastes que participaran en l’onzena edició de l’Atelier, se’n va aquesta setmana cap a Canes a buscar socis per coproduir el film ‘Terres de solitud’. El certamen, explica Colell, dóna l’oportunitat de “reunir-te amb productors i agents de venda d’arreu del món” i permet “accelerar i obrir noves vies de finançament per a la pel·lícula”. I no només això, també dóna visibilitat al projecte i li atorga “un cert prestigi que esperem que ens ajudi a difondre’l a Catalunya i Espanya”.

‘Terres de solitud’, un film de transformació i descobriment personal, narra la història d’una ballarina i coreògrafa de 48 anys nascuda en un petit poblet de Burgos i que actualment viu a Buenos Aires. A mig camí entre la ficció i el documental, la realitzadora explica que “la intenció és treballar amb actors no professionals, que desprenen espontaneïtat pròpia, i barrejar-los amb l’experiència i el mètode dels professionals”. Per això, la majoria dels intèrprets seran habitants de la zona de Burgos que no tenen contacte amb el cinema; precisament, un d’ells serà l’àvia de Colell, Pilar Pérez, que farà el paper de mare de la protagonista.

“Tenia moltes ganes de filmar la meva àvia”, ha explicat Colell, una persona que la realitzadora retrata des de fa molts anys i que, a manera d’homenatge, incorporarà en el seu primer llargmetratge de ficció. La directora treballarà amb realitats que coneix molt bé: els llogarets despoblats de Burgos són la zona d’origen de la seva família materna i Buenos Aires, que considera la seva “segona ciutat”, és on la realitzadora va estudiar cinema.

El president de la Cinéfoundation del Festival de Canes, Georges Goldenstern, ha explicat a BTV que “veient les obres prèvies de la realitzadora, n’estava completament convençut”. Goldenstern reconeix que ‘Terres de solitud’ “construeix ponts entre el documental i la ficció en diferents nivells” i, amb la introducció d’una coreògrafa com a protagonista, permet “explorar el moviment com a expressió i com a transformació interna”.

L’Atelier, que se celebrarà del 15 al 21 de maig coincidint amb el prestigiós Festival de Cinema de Canes, treballa des de fa més d’una dècada per impulsar el cinema d’autor i donar a conèixer noves generacions de cineastes d’arreu del món. Enguany hi participen 15 projectes de 14 països diferents, entre els quals hi ha Colòmbia, Singapur, Sud-àfrica, Grècia, França o Itàlia.

Un toc molt personal

Colell confessa que “la idea del film va sorgir quan vaig tornar de Buenos Aires” perquè “volia fer un documental sobre la idea de les distàncies, el poble i la meva àvia”. Aquesta llavor inicial “ha evolucionat fins al que és avui el film”, una pel·lícula que parla sobre “distanciar-se dels orígens i la necessitat de tornar a casa”.

Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra, la cineasta ha treballat bàsicament en el camp del documental i té una llarga experiència com a muntadora i realitzadora. D’entre els seus treballs anteriors destaquen ‘Manuscrit a la ciutat’, un documental rodat a Buenos Aires, i el muntatge del documental de Xavier Artigas,‘No-res’. A més, fa més de vuit anys que treballa en el projecte Cinema en curs, que promou el setè art a les escoles i instituts de Catalunya.