Fins al 15 de setembre el CaixaForum obre una finestra a l’IVAM, l’Institut Valencià d’Art Modern, amb l’exposició “Les avantguardes històriques 1914-1945. Construint nous mons”. La col·lecció de l’IVAM és de referència en corrents com el futurisme, el surrealisme, el dadaisme, el constructivisme o l’abstracció analítica. Però la mostra no segueix un ordre cronològic, sinó que està estructurada en conceptes o idees: ‘El dinamisme espacial’, ‘Cossos somiats’, ‘La transformació de la vida quotidiana’, ‘El misteri de les formes’ o ‘Experiències fragmentàries’. Segons el comissari d’exposició, Josep Salvador, es poden així de relleu les transformacions socials que hi va haver en aquest període d’acceleració de les comunicacions, internacionalització i cerca de l’experimentació.

La col·lecció de l’IVAM

La majoria de les 162 obres de l’exposició provenen de l’Institut Valencià d’Art Modern, amb peces de Marcel Duchamp, Man Ray, Francis Picabia, Joan Miró, George Grosz, Paul Klee, Alexander Rodchenko, Jean Arp, Max Ernst o Josep Renau, entre molts altres. No són, en canvi, de l’IVAM 18 objectes provinents de la col·lecció Alfaro Hoffman de disseny industrial, que subratllen el valor de progrés, llibertat i desenvolupament tan preuat pels artistes del període de les avantguardes. Amb les obres físiques s’exhibeixen també fragments de quatre pel·lícules representatives de les transformacions de l’època: ‘Anémic Cinema’, de Marcel Duchamp; ‘Entr’acte’ de Francis Picabia; ‘El cuirassat Potemkin’, de Sergei Einstein, i ‘Temps moderns’, de Charles Chaplin.