Durant tot el dia els treballadors de la Biblioteca Jaume Fuster no han parat d'explicar el funcionament del nou servei de préstec automatitzat. Es tracta de tres màquines de préstec i una de retorn amb les quals el mateix usuari és qui registra el document quan se'l vol emportar o el vol retornar. MONTSERRAT PUJOL "Em sembla molt fàcil de fer servir la veritat i descongestiona la gent que està al mostrador" MONTSE FLOTATS "Soc conscient que això ve per quedar-se tal i com m'han comentat, però a mi em continua agradant més el tracte amb persones" La pèrdua de contacte humà amb els bibliotecaris i el dubte sobre si això comportarà una reducció de personal són les preocupacions més repetides entre els usuaris. Des de la direcció asseguren que això no passarà, sinó tot el contrari, donarà més temps als treballadors per fer tasques més qualificades com preparar exposicions o donar assessorament. CARME GALVE, directora de la Biblioteca Jaume Fuster "Reiterar aquest paper del bibliotecari com a bibliotecari, com a líder cultural de la comunitat. Jo crec que les possibilitats en el món de les biblioteques amb la implantació d'una ajuda, més que no pas un fre pot ser un ajut a projectes més imaginatius" La Biblioteca Jaume Fuster fa quasi 900 préstecs cada dia, uns 95 cada hora. Amb aquest nou servei, esperen poder agilitzar les cues i, per tant, millorar el servei cap a l'usuari.

“És el futur”, afirma la directora de la Biblioteca Jaume Fuster, Carme Galve. “És un canvi que ens pot apartar de tasques molt mecàniques i anar cap a serveis més personalitzats”, assenyala Galves, i, de fet, “les biblioteques nòrdiques i dels Estats Units fa anys que ho tenen implantat”.

Les xifres són molt eloqüents: amb aquest nou sistema, els treballadors de la biblioteca s’estalviaran fer més de 300.000 préstecs anuals, prop de 900 al dia, i podran dedicar-se a altres tasques més qualificades com la preparació d’exposicions, clubs de lectura, assessorament o formació d’usuaris. La idea de Galve és que el bibliotecari es converteixi en un prescriptor cultural que actuï com a guia en la recomanació de llibres o en les noves maneres de llegir digitals, com els “e-books” o “e-readers”. A més, per als usuaris suposa més autonomia, privacitat, rapidesa i independència.

Una transformació profunda

En general, la reacció de treballadors i usuaris ha estat molt positiva, però alguns veïns, sobretot dones, es queixen de la pèrdua de contacte personal. “Sóc partidària de parlar amb les persones, i amb les màquines no hi puc parlar, és un sistema més fred”, diu l’Anna Borràs, una afirmació que repeteix la Laia Llurba: “Preferia el tracte personal, trobo que perd qualitat, m’agrada interaccionar, fer preguntes.”

“Les màquines acostumen a ser més eficients que les persones”, diuen d’altres, que es pregunten quin serà el futur laboral dels bibliotecaris. “Hem rebut molts missatges de solidaritat, els usuaris es preocupen per nosaltres, no volen prescindir-ne, i és una reacció molt positiva que no ens esperàvem”, explica Iban Jordà, auxiliar de la biblioteca. Des de Bibilioteques de Barcelona ha quedat molt clar que el canvi no es fa amb la intenció de reduir costos i en cap cas no suposarà una retallada de llocs de feina de la biblioteca, on actualment treballen 24 persones.

L’expansió de l’autopréstec

L’equipament de Lesseps és el quart que estrena el nou sistema de préstec, que també s’ha introduït a la Biblioteca Camp de l’Arpa – Caterina Albert, la Biblioteca El Clot – Josep Benet i la Biblioteca Sant Gervasi – Joan Maragall, totes inaugurades recentment. En el cas de la Jaume Fuster el repte és diferent perquè no s’ha implantat des de l’obertura de l’equipament sinó anys després. Això suposa un canvi d’hàbits per als usuaris, acostumats a passar pel taulell i saludar els bibliotecaris.

En breu el sistema es desplegarà a les biblioteques més grans com Vapor Vell, Sagrada Família i Can Fabra; també s’introduirà en altres equipaments com Montbau i Joan Miró, actualment en obres, i les Corts.

Com funciona?

Biblioteques de Barcelona ha difós un vídeo en què s’explica com funciona el nou sistema, que permet emportar-se documents en préstec i retornar-los, a més de renovar els documents i consultar l’estat del compte. Quan s’utilitza el servei el sistema genera un tiquet justificant que, en el cas del préstec, inclou la data de retorn del document. Un aspecte indispensable d’aquest nou mètode és el carnet de l’usuari, que s’ha de dur sempre a la butxaca per poder fer qualsevol tràmit.

L’altra novetat és que en el cas del retorn, la màquina distribueix els documents mitjançant una cinta transportadora i els diposita en un dels cinc contenidors existents, segons la planta o la secció a la qual pertanyen. A més, explica Mar Ferrer, personal de suport de la biblioteca, que “quan els carros s’omplen, el sistema envia un avís als ordinadors que informa sobre el percentatge de llibres que hi ha i quan s’han de buidar”.