El Barcelona Creative Commons Film Festival arriba a una dècada d’història. Del 25 al 29 de juny organitza 16 projeccions amb col·loqui, tres debats i dos tallers. Menys en les dues primeres jornades, que tenen lloc al Zumzeig o a la capella de la Misericòrdia, el MACBA és la seu del festival. L’accés és lliure fins a completar l’aforament. L’obertura ha tingut lloc al cinema Zumzeig amb l’estrena absoluta d’un documental de Jacobo Sucari, ‘Akha a la frontera’, sobre una cultura del nord de Tailàndia (Akha), en vies de ser engolida per la globalització. La cultura entesa com un bé comú a protegir, en una edició que posa l’accent, precisament, en els béns i drets col·lectius. Així, ‘Los cuidados’, d’Antonio Girón y Raquel Congosto, parla de salut comunitària a Vallecas; ‘Hotel explotación: las Kellys’, de Georgina Cisquella, denuncia la manca de drets de les “kellys” (“las que limpian”), les dones de la neteja dels hotels, i ‘The commons’, de Kevin Hansen, posa el focus d’atenció en comunitats que reafirmen futurs sostenibles a partir del consens, l’equitat i recursos compartits.
Opressions de gènere
Un altre dels eixos vertebradors del Barcelona Creative Commons Film Festival d’enguany són les opressions de gènere. ‘Mujer 1, mujer 2, mujer 3’, de Sonia Ros, explora l’impacte psicològic que pateixen les dones que fan el pas per alliberar-se de l’explotació sexual. A ‘4 cuerpos’ , d’Irene Navascues, quatre persones reflexionen sobre les seqüeles patides per causa de la seva diversitat, i a ‘Lesbofobia’, d’Inés Tarradellas, 10 testimonis barcelonins articulen un discurs coral de denúncia. Al certamen hi ha també una petita escletxa per a la ficció, en aquest cas, la de ‘El rey’, translació fílmica de la mordaç obra de teatre d’Albert San Juan sobre la monarquia i la transició. Totes les projeccions, com és marca de la casa, tindran el seu col·loqui o debat posteriors.