Quatre instruments sobre l’escenari de L’Auditori (dos clavicèmbals, un orgue i un pianoforte) serviran per recórrer la música del segle XVIII amb tota la riquesa tímbrica dels instruments d’època. El concert inaugural de Bachcelona d’enguany anirà a càrrec del baríton holandès Klaus Mertens, el pianista Tini Mathot i l’organista, clavecinista i director d’orquestra Ton Koopman, que torna un cop més a aquest festival. El mateix Koopman protagonitzarà l’endemà ‘Kinderbach’, un espectacle per acostar la música antiga al públic infantil. I dins del festival es projectarà també a la Filmoteca de Catalunya el film ‘Ik wil graag honderd worden’ (Paul Hegeman, 2012), un documental biogràfic sobre Koopman.

La gran novetat a la programació del Bachcelona d’enguany és una versió lliure de la ‘Bauernkantate’ (“cantata dels llauradors”), que, escenificada per La Fura dels Baus, adopta el nom de ‘Freebach’. La cantaora Ginesa Ortega, el baríton Joan Garcia i la soprano Eulàlia Fantova, acompanyades de tots els recursos escènics habituals d’aquesta companyia, pujaran a l’escenari de la Fàbrica Moritz el 24 de juliol a les 13 i a les 19 h. Segons Miki Espuma i David Cid, de La Fura dels Baus, aquesta obra demostra que la sàtira, la crítica social i la invitació als plaers més mundans no estan gens allunyats de la música culta del segle XVIII.

Els directors de Bachcelona, Pau Jorquera i Daniel Tarrida, també han destacat aquest dijous que el festival continua amb el cicle de concerts de petit format en cases particulars, en aquesta ocasió amb la violinista francesa Virginie Robiliard interpretant les obres més difícils de Bach dins d’un habitatge de la plaça Reial. L’endemà, Robilliard combinarà el seu violí clàssic amb la percussió africana de Thomas Guei en un concert a la Sala Jamboree que vol “demostrar la versatilitat i el caràcter universal de la música de Bach”. La música com a fil conductor de la dansa protagonitzarà el concert ‘Balla Bach!’, del Trio Barroc del Cafè i Joan Codina com a mestre ballarí, a la plaça del Rei.

En el marc del projecte Bach zum mitsingen, que ofereix des de 2011 el cicle integral de les cantates de Bach en format participatiu, en aquesta ocasió l’Ensemble BZM, amb Daniel Tarrida a l’orgue i sota la direcció de Pau Jorquera, interpretarà els dies 23 i 24 de juliol a la basílica de Santa Maria del Pi les cantates BWV 17 i 94.

Serà l’edició més eclèctica del festival Bachcelona, que espera tornar a atreure els 5.000 espectadors de l’any passat. Enguany el pressupost és de 40.000 euros, amb una previsió d’ingressos del 50 % de la taquilla, amb uns preus d’entre 10 i 28 euros per entrada.