Una hora abans que el Mobile World Centre obrís portes aquest divendres, a les 18 h, ja hi havia unes 200 persones -totes elles adolescents- esperant a l’avinguda del Portal de l’Àngel per entrar a les instal·lacions i conèixer alguns dels seus youtubers favorits. “He vingut des d’Elx aquest matí, amb un Talgo que ha sortit a un quart de vuit”, ha comentat un seguidor, mentre que una altra ha explicat que “ens fan riure en qualsevol moment, amb els seus vídeos. Ens estimen i ens entenen”. És el fenomen del moment a les xarxes: adolescents que pengen vídeos al portal de vídeos YouTube en què expliquen les seves vivències, amb gràcia, un llenguatge directe i una edició àgil.

Són algunes de les claus que ha de tenir un bon vídeo per ser visitat, i a partir d’aquestes visites, guanyar més seguidors. Ho confirma Alejandro Rubio, més conegut a YouTube com ArteMaster. És un barceloní de 23 anys amb 1.150.000 subscriptors. Rubio publica vídeos sobre dibuix, en què “incorpora tocs d’humor per fer els vídeos més amens”. És un dels “trucs per guanyar-se la confiança de la gent”, detalla. Qui també fa servir aquest estil d’humor directe, però per explicar les seves vivències és Cristian Castaño, més conegut a YouTube com a Zeus Santorini, un jove granadí de 25 anys i 187.000 subscriptors. Castaño explica que “si et compromets a pujar vídeos a un ritme, l’has de mantenir per acostumar a la teva gent”.

Estil i freqüència

Són les claus que exploten aquests joves comunicadors en un art tant antic i mil·lenari com el de la comunicació, en qualsevol de les seves formes o plataformes. I bé ho saben les marques comercials, “que aprofiten l’audiència d’aquests comunicadors per anunciar els seus productes o serveis”, explica Òscar Cumí, responsable de Màrqueting Digital del TMDay. El volum de negoci que es genera al voltant d’aquest fenomen també s’entén amb l’aparició de figures com el consultor en YouTube. S’hi dedica Jordi Cor, que va començar sent youtuber. Ara, als seus 36 anys, s’encarrega d’assessorar de manera permanent una cinquantena de youtubers, a qui aconsella que els seus vídeos “entretinguin l’espectador, perquè durant el màxim temps possible la reproducció estigui en marxa, i posicioni el vídeo en qüestió en un lloc visible al YouTube”.

En una entrevista al programa ‘La tarda de Barcelona’, de betevé 91.0 fm, el català Eduard Esteller, autor del canal ProAndroid, amb més de dos milions de seguidors, ha explicat com va començar a dedicar-s’hi i els secrets d’aquest ofici.

Escolteu-ho aquí: