Sense efectiu, ni targetes, ni mòbils, el restaurant Viena ofereix als seus clients participar en una prova pilot que els permet pagar les consumicions amb la cara. Per poder-ho fer, cal descarregar una aplicació, registrar-s’hi amb les dades personals i fer-se cinc selfies, necessaris per al reconeixement biomètric. Aquestes fotografies del rostre recullen més d’un centenar de punts biomètrics que defineixen les faccions de cada usuari. Quan el client fa la comanda al punt de caixa, pot demanar de pagar amb la cara i, automàticament, s’activa una tauleta que permet pagar amb reconeixement facial.
Tothom qui vulgui provar aquest nou mètode de pagament ho pot fer al restaurant que el grup té a l’avinguda Diagonal, 405. La prova pilot Face to Pay estarà en marxa fins al 10 de novembre. Totes les valoracions i dades recollides en aquest test, serviran per confeccionar nous mètodes de pagament que s’adaptin a les necessitats dels clients i diuen, per millorar-ne l’experiència.
CaixaBank té caixers biomètrics a sis oficines
CaixaBank fa sis mesos que ja ofereix als seus clients un servei per poder-se identificar mitjançant el reconeixement facial. Des de l’entitat asseguren que els clients valoren positivament aquesta nova opció tecnològica. “Si el caixer disposa de reconeixement facial el client, un cop ha après a utilitzar el sistema, no té cap dificultat i és un servei que és més ràpid, més simple i més segur“, assegura Alejandro de Oleza, director del negoci digital de CaixaBank. L’acceptació ha estat tan positiva que l’entitat preveu iniciar l’expansió del servei de reconeixement facial, a la resta de l’estat espanyol.
La seguretat de les dades en dubte
El reconeixement biomètric és una tecnologia que té els seus seguidors però també detractors. Hi ha certes reticències quant a la privacitat o a l’ús que determinades entitats o empreses puguin fer de les dades. El temor, bàsicament, és que arribin a destinataris no desitjats o que es creï una identitat digital única. Aquest fet facilitaria, segons els experts, que les administracions, empreses tecnològiques i entitats polítiques o financeres poguessin creuar tota la informació dels ciutadans per dibuixar quin és el seu escenari personal i, per tant, quin és el grau de fiabilitat de cada persona “Si tot està vinculat, és molt fàcil deduir que si estàs a l’atur, difícilment, et donaran un crèdit”, assegura Ingrid Guardiola, investigadora cultural.
El fenomen, però, sembla imparable, diverses entitats públiques i privades aposten, a hores d’ara, per l’ús d’aquesta nova tecnologia. L’edició del Mobile World Congress d’aquest any oferia als seus participants entrar al recinte mitjançant reconeixement facial. A Madrid, s’ha iniciat una prova pilot per poder pagar amb la cara a l’autobús i diversos aeroports i aerolínies internacionals comencen a substituir el passaport pel reconeixement biomètric.