La conferència d’Emilio Márquez sobre ‘Models de negoci que funcionen a Internet’ va atreure, aquest dimarts, la participació de prop d’un centenar de professionals i empresaris de la xarxa. Era el cinquè aniversari d’Iniciador Barcelona, una trobada mensual d’emprenedors que acaba de complir els cinc anys a la nostra ciutat (va arrencar el març de 2007 a Madrid i ara es fa a més de 60 ciutats espanyoles).
El negoci més rendible que ha muntat Emilio Márquez és segurament Marqueze, el portal que va popularitzar el porno amateur al nostre país. Se’l va vendre el 2008, quan va veure que els mòbils estaven a punt de canviar les regles del joc en aquest negoci. Ara es dedica sobretot a gestionar la comunitat NetworkingActivo.com, de la qual formen part més de 20.000 professionals i empresaris sobretot espanyols. Però també està directament al darrere de molts altres webs, que diu que sumen tres milions d’usuaris registrats.
El centenar d’emprenedors que van assistir a la confrència esperaven que Márquez els revelés la incògnita de com fer negoci a Internet. El ponent va plantejar que a la xarxa hi ha tres bombolles que han aparegut per quedar-se: el comerç electrònic, les aplicacions i les xarxes socials. Segons Márquez, a totes elles “se’ls dóna una importància desmesurada i els preus s’estan desbocant”.
Pel que fa al comerç electrònic, l’emprenedor explica que l’any passat la facturació va augmentar un 15% contra l’increment en un 33% de la competència. Aquest balanç fa que el model no sigui tan rentable i que no sempre sigui la millor solució per als comerciants minoristes.
Márquez sosté que Internet ha de ser mòbil ja que el tràfic d’usuaris a la xarxa s’ha estancat mentre continua creixent a través dels dispositius mòbils. En aquest sentit, defensa que els telèfons intel·ligents han democratitzat l’ús de les noves tecnologies. El ponent preveu que el mercat de les aplicacions per a aquests dispositius generarà una gran quantitat de beneficis però a llarg termini. Per ara, cal una inversió molt alta per entrar-hi i no existeixen models de negoci clars.
Les xarxes socials són la tercera bombolla d’Internet. Emilio Márquez es mostra crític amb l’ús que es fa sovint de Facebook per part de les empreses. No hi confia com a plataforma per vendre productes però si en destaca la possibilitat d’establir relació amb els clients i entendre’n els gustos i necessitats.
L’emprenedor preveu una polarització del mercat, en què conviuran grans corporacions i microempreses. També apunta que l’autoocupació és la solució i té moltes possibilitats a Internet. Algunes de les feines més buscades són els consultors de màrqueting digital, analistes d’usabilitat, posicionadors de marques o desenvolupadors d’aplicacions. Segons Márquez, aquesta llista pot variar ja que les tendències a la xarxa canvien sovint.
El secret està en intuir les necessitats d’un nínxol concret i oferir un producte creatiu amb valor afegit. Emilio Márquez assegura que encara hi ha sectors de consumidors per explotar, com per exemple les dones, les famílies, o els esports.
Márquez no amaga que emprendre no és fàcil perquè hi ha obstacles legals, molta burocràcia i molta competència. Per això, recomana “creativitat, treball, esforç i tocar de peus a terra”.