Més que una escola, l’Antaviana ha esdevingut una comunitat arrelada a l’entorn, que treballa en xarxa amb entitats i equipaments. També l’han fet especial la seva tasca integradora i inclusiva. Compta amb un grup de suport USEE d’educació especial, així com un agrupament d’alumnat sord en modalitat oral, és a dir, infants amb implants a qui ensenyen a escoltar, parlar i a integrar-se en les aules amb normalitat. “Aquests alumnes quan arribaven a sisè de primària havien de fer una gimcana, havien de moure cel i terra per poder aconseguir trobar un institut de referència – explica Francesc Freixanet, director d’Antaviana- i quan el trobaven moltes vegades era lluny de l’escola i moltes vegades no obeïa a la inclusivitat. Es perdia tot el que s’havia guanyat en aquests anys de primària.”

D’aquí ve part de la demanda de convertir-se en el segon institut escola del barri, després del Turó de les Roquetes. A més, la resta dels alumnes que facin la secundària al mateix centre podran continuar amb la tasca en xarxa amb les entitats i equipaments del barri, amb les iniciatives culturals i d’altres tan engrescadores com la granja de l’escola. “De fet com seran més grans, podrem ampliar aquesta implicació- assegura Francesc Freixanet- estem parlant, per exemple, que part de l’educació física es podria dedicar a fer circ a l’Ateneu Popular 9 Barris, ja que el tenim aquí al costat.”

El canvi de centre de primària a institut escola serà progressiu. L’any vinent els alumnes de sisè estrenaran les dues línies de primer d’ESO i aniran obrint el camí de la secundària cada any. Pel que fa als espais, només s’instal·larà l’any vinent un edifici de quatre plantes en un pati, a mode d’extensió de l’escola, amb algunes aules i el laboratori. També es construirà un gimnàs. “No teníem prou espai i, per tant, serà una extensió de l’edifici actual. Però la nostra pretensió no és crear un institut al costat de l’escola, ni una escola al costat de d’institut. La nostra pretensió és ser un sol equip, una sola escola i, per tant, hi haurà una bona coordinació i els nens també es barrejaran de tant en tant, i faran projectes també compartits.”- afegeix el director.