El Port de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona han reactivat el projecte de reforma del Moll de la Fusta, aturat des del 2019, un projecte que vol resoldre el mur urbà i de cotxes que dificulta l’accessibilitat cap al mar. En una entrevista al ‘bàsics‘, el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha explicat que ja s’està treballant en aquesta transformació amb l’objectiu de “permeabilitzar” la unió de la ciutat i el mar. Calvet diu que el 2024, per a la celebració de la Copa Amèrica, ja es veuran alguns canvis, com un pas més amable al mar des de la Rambla i des de la Via Laietana, i quedarà pendent la reforma de la plaça de Medinaceli.
Aquest projecte s’engloba dins la transformació del Port Vell, que el port vol “tenir a punt” per la competició esportiva. També està previst obrir un nou accés des del Moll de Fusta fins el World Trade Center per la vora del mar. “Això ajudarà a visualitzar que Barcelona és una ciutat amb mar i port, i serà un reclam a la cultura marítima“.
Calvet ha parlat també de la reforma del moll oriental i ha confirmat que ja s’han adjudicat les obres de construcció de la nova llotja de pescadors.
“Ada Colau encara no ens ha convocat a cap reunió”
Sobre la petició de l’alcaldessa Ada Colau, que va demanar per carta a la Generalitat, a l’Estat i al Port, limitar els creuers que arriben a la ciutat, Damià Calvet ha assegurat que encara no han estat convocats a cap reunió de treball. El president del Port també ha tornat a explicar que ja va contestar Colau que no hi ha hagut “cap creixement alarmant del nombre de creuers, sinó que són les mateixes xifres que abans de la pandèmia”. De fet, segons Calvet, el nombre de creueristes encara no s’ha recuperat: “Estem al voltant del 70 %”.
A més, ha defensat que la millor manera de limitar els creueristes és “limitar l’espai, tal com vam acordar el 2018 amb l’Ajuntament”.
Precisament, Calvet ha reivindicat aquest acord i ha afegit que ara encara s’està desenvolupant i “difícilment a mitja partida podem canviar les coses perquè no serem capaços d’aconseguir el que tots volem”. Calvet ha explicat que hi ha navilieres a punt d’invertir, com MSC i Royal Caribean: “Ñes navilieres estan segures que complirem amb els acords signats i podran desenvolupar les inversions. Segons la màxima autoritat del Port, “si els preocupa la congestió de turistes el que hem de fer és diversificar els punts d’arribada“.
Diversificar els punts d’entrada dels creuers
Calvet ha explicat que el Port de Barcelona està treballant amb Turisme de Barcelona com diversificar els punts d’entrada dels creueristes, per ajudar a desmassificar l’entrada a Ciutat Vella. Una de les solucions que ha trobat “és fer convenis amb autobusos o taxistes per desplaçar els turistes cap a altres punts d’entrada al centre de Barcelona, com per exemple el Parc de la Ciutadella.