TMB continua amb l’anàlisi dels trens més antics de la flota de metro. Aquest dimarts han anunciat que, quan ja s’han revisat 154 dels 210 que integren les sèries 3.000 i 4.000, de moment han detectat que 49 vagons tenen amiant. En tenen, segons TMB, en baixa proporció en la pintura antisoroll que revesteix l’interior del xassís o als bastidors dels combois (la part de sota). S’ha localitzat en estat no friable, és a dir, que no allibera fibres. Això, diu TMB, fa que no hi hagi “perill per a les persones usuàries ni per als empleats de l’operació”.

També s’ha analitzat un component dels convertidors elèctrics dels trens de les sèries 2.000, 3.000 i 4.000 i s’ha confirmat, com temien els sindicats, que hi ha una volandera amb contingut d’amiant. Segons TMB aquest component, que es troba a l’interior d’un cofre, se senyalitzarà per evitar tota manipulació. En aquest sentit s’ha donat l’ordre de no realitzar cap actuació de manteniment en aquests convertidors fins que no es procedeixi a la retirada d’aquesta peça. Tampoc no es faran aquestes tasques als trens de les sèries 2.100 i 500, que encara estan pendents de ser analitzats.

TMB preveu haver analitzat la totalitat dels vagons més antics a mitjan novembre. En roda de premsa, ja van explicar que no estava previst retirar-los de la circulació perquè no s’ha trobat amiant en estat friable. Ara bé, l’alcaldessa, Ada Colau, va assegurar en el darrer ple que s’avançaria la compra de nous combois per substituir els d’aquestes sèries, que, d’altra banda, ja arriben al final de la seva vida útil.

Paral·lelament, s’està duent a terme un estudi, per part d’una empresa externa, per detectar tots els punts de la xarxa de metro on encara hi ha amiant. El recompte provisional, dut a terme durant anys, n’assenyalava al voltant de 200, sobretot elements de fibrociment, com teulades i canonades.

El primer judici per exposició a l’amiant al metro serà al juny

En una entrevista a ‘El matí de Barcelona’, l’extreballador del metro Ignasi Torrent, ha explicat que el judici per exposició a l’amiant els anys que va treballar com a mecànic al metro serà al juny del 2019. Sol·licita que se’l declari en situació d’incapacitat permanent i absoluta derivada i que es condemni a les parts demandades a abonar-li 3.600 euros mensuals com a pensió. Torrent assegura que durant la seva etapa laboral al metro no es van prendre les mesures higièniques adequades per evitar afectacions per inhalació d’amiant. El 2015 se li va diagnosticar càncer de pulmó.